Haukiputaan seurakunnassa juodaan kirkkokahvit kirkon perällä, urkujen lähettyvillä. Tunnelma on tiivis ja rupateltavaa riittää.

Pystykahvit kirkon perällä

29.11.17

Kirkkotiloja otetaan aiempaa yhteisöllisempään käyttöön. Niissä nukutaan, juodaan kahvia ja syödään joulupuuroa.


Riitta Hirvonen

Alakoululaistytöt Elsi Päivinen, Tuulianna Veikkola, Henna Kaasila sekä Eedla Agarwadeker muistavat luultavasti pitkään marraskuisen viikonloppuyön Oulun tuomiokirkossa.

Viisi tyttöä vietti ohjaajiensa kanssa ensin lauantai-iltaa yhdessä kirkon kryptassa sekä kirkkosalissa. Kun yöunien aika lähestyi, tyttöporukka asettui lähes kirjaimellisesti kryptan ristin juurelle nukkumaan.

Alkuun yö oudossa, totutusta poikkeavassa paikassa hieman jännitti. Makuupusseissa naputeltiin viestejä viereiselle nukkujalle. Tempaus kikatutti yöpyjiä.

 

Onneksi olkoon hyvästä ideasta

Tuomiokirkossa vietettiin 18.–19. marraskuuta kaikille avointa Yökirkko-tapahtumaa. Pienten tyttöjen lisäksi varsinaisen kirkkosalin puolella tyynyn ja maakuupussin kanssa viihtyi isompi joukko nuoria ja hieman vanhempiakin nukkujia.

Samanaikaisesti myös Tuiran kirkossa parisenkymmentä nuorta vietti yön kotikirkossaan. Ideaa erilaisesta yöstä olivat kehitelleet nuorisotyönohjaajat.

Pitääkö olla huolissaan, kun kaupungin lapset ja nuoret ovat innoissaan kirkossa nukkumisesta?

Kirkkohallituksen vs. johtaja Jarmo Kokkonen onnittelee oululaisia siitä, että he ovat ottaneet kirkon tilat monipuolisesti käyttöön.

Ei yö Herran huoneessa toki ole vieras kokemus Etelä-Suomessakaan, ainakin Helsingin Paavalin kirkon Päikkärit kirkossa -tapahtuma sai taannoin sankan joukon väkeä tulemaan kirkkoon rauhoittumaan.

Kokkonen uskoo siihen, että kirkko aukeaa yökokemuksen jäljeltä lapsille ja nuorille syvemmin kuin yksittäinen kirkkokäynti.

– Kasvatuksellisesti hieno idea, hän kehaisee.

 

Lisäkäyttö kirkoille on tervetullutta

Kirkkojen tulisi olla alueiden ihmisten toiminnan ja tapaamisten keskuksia, sanoo Kokkonen. Ovathan ne viime kädessä seurakuntalaisten omistamia, siksi myös nuoret ovat tilojen haltijoita.

– Toivottavasti oululaisnuoret pääsivät yökirkossa kokemaan, että kirkko on ”meidän paikka”.

Kokkonen huomauttaa, että kiinteistöjen ylläpito maksaa ja kirkot ovat viikon aikana paljon tyhjillään. Jo siksi on hyvä, että kirkkotilaa hyödynnetään muulloinkin kuin pyhäpäivinä.

Entä jos paikan pyhyys karisee, kun siellä hiippaillaan yöasut päällä?

– Pyhyys on Jumalan pyhyyden läsnäoloa. Raamatun mukaan siellä missä kaksi tai kolme on koolla Jeesuksen nimessä, siellä myös hän on. Tämä lupaus toteutuu myös silloin, kun kirkossa vietetään iltaa yhdessä ja nukutaan sen päätteeksi kirkon lattialla.

 

Tilojen uudelleenkäyttö on jo käynnissä

Monissa seurakunnissa kirkkotilaa on otettu viime aikoina aiempaa yhteisöllisemmällä tavalla käyttöön myös jumalanpalveluksien yhteydessä.

Oulun seudulla esimerkiksi Haukiputaalla, Limingassa ja Temmeksellä nautitaan kirkoissa messujen jälkeen niin sanotut pystykahvit: kirkkokahvit juodaan seisten tai kirkonpenkillä istuen ennen kotiin lähtöä.

Limingassa syödään tulevana jouluna puurokin kirkossa jumalanpalveluksen päätteeksi.

Myös naapurimaasta kirkkotilojen hyödyntämiseen voi ottaa mallia. Norjassa on kehitetty erityinen Hereillä-toiminta, jossa tietynikäiset lapset viettävät ensimmäistä adventtia edeltävän yön kirkossa puuhaten kaikenlaista mukavaa.

Oulussa yökyläilyt kummassakin kirkossa päättyivät seurakunnan yhteiseen messuun sunnuntaiaamuna.

Alakouluikäisten tyttöjen yöllinen kokemus ristin juurella oli niin hyvä, että heidän mielestään kirkossa pitäisi saada viettää kokonaisia viikonloppuja eikä vain yhtä yötä.

Limingassa syödään tulevana jouluna puuro kirkossa jumalanpalveluksen päätteeksi.

 

Lue lisää aiheesta:

Ihmiset ja elämä Oulun tuomiokirkkoseurakunta Tuiran seurakunta