vt. päätoimittaja Rebekka Naatus

Sosiaalinen media tuo avun

21.11.17

Tämä on sosiaalisen median varjopuolia. Se saa kuvittelemaan, että on tullut tehtyä jotakin todellista hyvää, vaikka teko on jäänyt pelkäksi aikeeksi. Pelkällä hyvällä ajatuksella ei synny jouluksi yhtään porkkanalaatikkoa.


Joulun lähestyessä moni havahtuu huomaamaan hyväosaisuutensa. Omasta hyvinvoinnista olisi varaa jakaa toisillekin.

Auttamishaluiselle sosiaalinen media on osoittautunut hyväksi tavaksi paitsi nostaa esille epäkohtia myös tehdä konkreettisia tekoja asioiden korjaamiseksi.

Yksittäisten ihmisten aikaansaamat keräykset ja kampanjat ovat sosiaalisen median helmiä. Projektiin ei tarvitse sitoutua kuin hetkeksi ja auttamisen päämääräkin näyttää yleensä selkeältä. Yhdellä silmäyksellä voi ratkaista, haluaako juuri tälle asialle antaa aikaansa ja rahaa.

Pop up -kampanjat tarjoavat kätevän tavan yhdistää auttamishalun yksilölliseen elämäntapaan.

Hyvin alkuun lähtenyt auttamisen into saattaa kuitenkin kadota huomaamatta. Suuri osa näennäisen vilkkaasta osallistumisesta netissä jää pelkäksi statuksen peukuttamiseksi, joka unohtuu yhtä nopeasti kuin uutisvirran kaikki muukin ohilipuva tunneaallokko.

Tämä on sosiaalisen median varjopuolia. Se saa kuvittelemaan, että on tullut tehtyä jotakin todellista hyvää, vaikka teko on jäänyt pelkäksi aikeeksi. Pelkällä hyvällä ajatuksella ei synny jouluksi yhtään porkkanalaatikkoa.

Puutteistaan huolimatta sosiaalisen median aikaansaama hyöty auttamistyössä on haittoja suurempi.

Tässä lehdessä sivuilla 4–5 haastatellut auttamisen ammattilaiset vakuuttavat, että pop up -auttaminen ei ole pitkäjänteiseltä auttamistyöltä pois. Se, että sosiaalinen media on madaltanut tempauksiin ja keräyksiin osallistumisen kynnystä, on hyvä ja tarpeellinen lisä.

Näitä kampanjoita syntyy pitkin vuotta. Ne eivät ole pelkkiä joulukeräyksiä.

Jos jaksaa kantaa kortensa kekoon kerran vuodessa, sen aika voi olla nyt. Juuri juhlan alla on myöhäistä etsiä jouluun valmistautuvaa lapsiperhettä tai auttaa vähävaraisten jouluruokavalmisteluissa. Innostus olla hyödyksi kannattaa käyttää muiden parhaaksi heti, kun tuntee piston sydämessään.

Yksittäisten ihmisten aikaansaamat keräykset ja kampanjat ovat sosiaalisen median helmiä.

Lue lisää aiheesta:

Ihmiset ja elämä Kirkko ja usko