Kristillisyydestä tuttu kaupunki?

18.4.12

Tämän lehden sivulla kolme kerrotaan hieman erikoisemmasta postista, joka tuli Rauhan Tervehdyksen toimitukseen. Tuntematon henkilö ehdotti, että Oulun yhdeksi matkailuvaltiksi – ehkäpä jopa brändiksi – nostettaisiin kristillisyys.
   Kyseessä on rohkea ehdotus, joka herättää mielenkiinnon erilaisuudellaan.
   Kuten Oulun seurakuntayhtymän viestintäjohtaja Sakari Korpi toteaa kolmossivun haastattelussa, tuntemattoman henkilön idea herättelee paikallisia seurakuntia – ja miksi ei myös paikallisia kristillisiä järjestöjä ja herätysliikkeitä – tarkastelemaan omaa toimintaansa uudenlaisesta näkökulmasta: olisiko jo olemassa olevassa tarjonnassa jotakin, mitä voisi reilusti ja jopa hieman ylpeänä tarjota esimerkiksi kaupunkiin tuleville kesävieraille?
   Jos turisteille ei ole muuta kristillistä ohjelmaa kuin vierailut alueen kirkoissa (noita hetkiä mitenkään aliarvioimatta), tulisiko tarjontaa luoda lisää?
   Työntekijät ovat kesäisin paljon kiinni leiritoiminnassa – ja pitkillä kesälomilla – mutta hyvästä ideasta voi syntyä totta, jos asian ympärillä on vaikka vain yksi innostunut henkilö.
   Nettikirjoittajan ehdotus herättää miettimään, olemmeko me suomalaiset liian arkoja nostamaan omaa kristillisyyttämme reippaasti näkyville esimerkiksi juuri kulttuuritapahtumien muodossa.
   Kirkko on kiinteä osa kansamme historiaa ja kulttuuria. Kirkkoon kuuluu enemmistö suomalaisista.
   Kristillisyys, erityisesti täällä pohjoisessa, on niin luontevaa, että siitä olisi vaikka minkälaiseksi matkailuvaltiksi pehmittämään ja monipuolistamaan kuvaa teknologiakaupungista.

Artikkeli on osa lehteä 15/2012