Maata kiertelemässä

27.6.12

Maata kiertelemässä

Pakkokäännytystä vankilassa

Vangit englantilaisessa HMP Whitemoorin vankilassa kertoivat oikeusministeriön asettamalle tutkimusryhmälle vaihtaneensa uskontoa saadakseen suojelua tai koska heidät pakotettiin siihen kiusaamalla.
   Vanginvartijat kertovat noudattavansa rauhoittelutaktiikkaa voimakkaan ja alati kasvavan islamistisen ryhmän suhteen, ja erityisesti tuomittujen terroristien, jotka on peloteltu värväämään lisää tulevaisuuden ääri-islamisteja.
   Uskonnottomat vangit kertoivat välttelevänsä yhteenottoja muslimien kanssa, sillä se voisi johtaa ryhmän kostoon. Vangit eivät myöskään käy suihkussa täysin alasti eivätkä paista yhteisessä keittiössä pekonia tai muutakaan sianlihaa, jotta he eivät vain loukkaisi muslimeja.
   Cambridgen kriminologian instituutin kirjoittaman raportin mukaan vankilan muslimiyhteisössä on myös joitakin uhkaavia ”raskassarjalaisia”, jotka keskittyvät mieluummin valtasuhteisiin kuin uskonsa julistamiseen ja harjoittamiseen.
   HMP Whitemoor sijaitsee Fenlandin kaupungissa kaukana useimpien vankien perheistä. Vankeja on noin 440, joista lähes kaikilla on yli kymmenen vuoden tuomio.

Jeesus tulee, onko tukka hyvin?

Englannissa parturiliike Brown käytti taannoin Jeesuksen kuvaa lehtimainoksessaan. Kuvassa Jeesus on valon ympäröimänä ja oheen on liitetty teksti: Hän tulee… parasta laitattaa hiukset hyvin! (He is coming… better get your hair done!)
   Mainoksesta oli tehty kaksi valitusta, joiden mukaan se loukkaa kristittyjä. Valitusta oli perusteltu sillä, että mainoksesta voisi päätellä Jeesuksen arvioivan ihmisiä ulkonäön perusteella. Kritiikkiä oli herättänyt myös humoristinen tapa kuvata Jeesuksen toista tulemista.
   Parturiliikkeen edustajan mukaan mainoksia on jaettu myös paikallisiin kirkkoihin ja suurin osa ihmisistä on suhtautunut siihen positiivisesti. Edustaja toteaa, ettei ketään haluttu loukata, vaan mainoksen oli tarkoitus olla humoristinen ja erottuva.
   Mainontaa valvova taho The Advertising Standards Authority (ASA) antoi asiasta lausunnon, joka vapautti mainoksen loukkaussyytöksistä.
   ASA arveli, että suurin osa kuluttajista ymmärtää sen olevan lempeämielinen viittaus raamatulliseen kertomukseen eikä suinkaan kristinuskon pilkkaamista. Todennäköisesti mainos ei aiheuta vakavaa tai laajalle levinnyttä loukkausta, joten se ei riko mainonnan sääntöjä.

Tekstit: KATJA KIISKINEN

Artikkeli on osa lehteä 23/2012