Paljon kysymyksiä kohtuullisuudesta

27.6.12

Raamatullista ruoskaa irtisanomisille ei ole, työpaikkatyötä tekevä oululaispastori Juha Valppu sanoo.

Kun Nokian potkuista tuhansille suomalaisille oli kulunut vain muutama tunti, Kirkon tiedotuskeskus välitti lehdistölle tiedotteen. Siinä oli haastateltu Tuiran pastori Juha Valpun esimiestä, kirkkoherra Hannu Ojalehtoa.
   Ojalehdon mukaan ”Oulun seurakunnissa on perinteisesti pidetty yhteyttä yrityksiin. Aiemmissa Kemiran ja Nokian irtisanomissa pappi Juha Valppu piti säännöllisistä vastaanottoa irtisanomisuhan alla olevien työpaikoilla. Luultavasti nytkin toimitaan samalla tavalla”.
   Nokialaisten mustasta päivästä on kulunut vuorokausi Juha Valpun selatessa oululaiskahvilassa lehdestä edellispäivän synkkiä uutisia.
   Hän lukee pääministeri Jyrki Kataisen haastattelua, pysähtyy sitaattiin: ”Lyhyellä tähtäyksellä kannetaan huolta ihmisistä. Toinen suuri kysymys on se, että Suomen pitää olla kasvuyrittäjyyden maa, ja se vaatii meiltä pitkäjänteistä uudistusmieltä.”
   – ”Lyhyellä tähtäyksellä kannetaan huolta ihmisistä”, Valppu kertaa hitaasti.
   – Tarkoittaako tämä lausahdus sitä, että Katainen hyväksyy irtisanomiset kasvun nimissä. Tarkoittaako se myös sitä, että me olemme Suomessa tällä hetkellä joko-tai-tilanteessa, mustavalkoisen kuvan edessä, Tuiran seurakunnan pappi pohtii.

Raamatusta ei löydy
vain yhtä etiikkaa

Tieto tuhansista irtisanotuista pökerryttää. Eikö kukaan – siis esimerkiksi kirkko – lausu, ettei näin voida tehdä? Irtisanomiset ovat väärin, ehkä ne ovat jopa syntiä.
   Eikö Jeesuksen lauseista löytyisi jotakin, joka osoittaisi, miten väärillä jäljillä ollaan globaalin vauhdin kaataessa väkeä niin, ettei lukumäärillä tunnu olevan enää mitään väliä?
   Valpun mukaan Raamatun tulkinta on monimutkaisempaa kuin yksittäisten lauseiden heittämistä.
Kun toivoisi Raamatussa olevan vain yhdenlaista, yhtä ja selkeää etiikkaa, Valppu toteaa kirjan sisältävän ”erilaisia etiikoita”, useampia näkökulmia etiikkaan.
   – Siellä on Markuksen, Luukkaan, Paavalin etiikkaa. Mitä Nokian irtosanomisiin sanoisi Jeesus, joka käski katsella taivaan lintuja ja kedon kukkia ja olla huolehtimatta huomisesta? Oliko Jeesus kiinnostunut yhteiskunnallisesta oikeudenmukaisuudesta? Hänhän odotti Jumalan valtakunnan tulevan jo elinaikanaan, ja se toisi ihmiselle oikeuden, Valppu puhuu.
   – Sitten meillä luterilaisilla on vielä Lutherin näkemys etiikasta. Hänen mukaansa eettisissä kysymyksissä korostuu yksilön omantunnon toiminta ja järjen käyttö. Kirkko ei siis Lutherin mukaan voi antaa tarkkoja moraaliohjeita yksittäistapauksia varten.

Raamattu motivoi
hyvän etsintään

Vaikka Raamatusta ei löydy yhtä ja tarkkaa etiikkaa – esimerkiksi siitä, minkä suuruista voittoa on oikein ja kohtuullista tavoitella – Valpun mukaan Iso Kirja motivoi ihmistä etsimään ja tekemään hyvää. Siitä ei ole epäilystäkään.
   – Raamattua ei voida lukea kuin keittokirjaa, mutta esimerkiksi Raamatussa oleva rakkauden kaksoiskäsky, niin sanottu kultainen sääntö ja kymmenen käskyä suuntaavat ihmistä työskentelemään oikeudenmukaisuuden eteen.
   Luterilaisuudessa on korostettu armoa ehkä liiaksi yksilön hyvien tekojen kustannuksella. Valpun mukaan Raamattu kehottaa kristittyjä hyviin tekoihin.
   – Toki sitten voidaan kysyä, mitä hyvän tekeminen itse kullekin merkitsee. Mistä meille jokaiselle tulee hyvä elämä ja onnellisuus? Eri ihmisille hyvinkin eri asioista, Valppu lausahtaa.

Kysymysten ja
pohdinnan paikka

Valppu palaa Nokian irtisanomisiin. Hän korostaa edelleen, että kirkolla ei olemassa yhtä kantaa eikä kenenkään yhden ihmisen ääntä, joka lausuisi henkilövähennykset Raamatun suulla vääriksi.
   – Sen sijaan yhteiskunnallinen muutos on mielestäni mahdollinen, jos tarpeeksi moni ihminen kokee nykyisen menon kvartaalitalouden maailmassa epäoikeudenmukaiseksi. Ihmisten tunne vääryydestä on muuttanut asioita historiassa, Valppu painottaa.
   Hän miettii, miksi ihminen on niin perin hidas muuttamaan mitään totuttua muuksi ennen kuin on äärimmäinen pakko.
   – Näin ollessa isot yritykset saavat tehdä mitä vain talouden nimissä, ja me hyväksymme – kuten ministeri Katainen – että rajut saneeraukset ovat välttämättömiä kasvuyrittäjyyden maassa.
   Vaikka Raamatusta ei löydy helposti ruoskaa irtisanomisille, Valppu haluaa – ainakin itse – pohtia karmean tilanteen keskellä, voisiko vähempi voitontavoittelu riittää myös osakkeenomistajille.
   – Tulisimmeko toimeen, vaikka tuotanto isoissa yrityksissä pysyisi Suomessa? Voitto olisi nykyistä pienempää, mutta selviytyisimmekö silläkin?
   – Hyvä kysymys on sekin, milloin kohtuullisuus kääntyy ahneudeksi. Minulla ei ole siihen oikeaa vastausta, mutta haluan kysyä sitä tässä tilanteessa, pappi sanoo.

RIITTA HIRVONEN

Artikkeli on osa lehteä 23/2012