(Kuva: www.sxc.hu / Anu Länsisalmi)

Leikki on kaukana, kun sähkölasku jää rästiin

12.12.12

Maksamattomat sähkölaskut ja lopulta sähköjen katkaiseminen tuo hätääntyneitä asiakkaita diakoniatyöntekijöiden vastaanotoille.
Maksusuunnitelma on tehtävä hyvissä ajoin ennen eräpäivää, mikäli lasku uhkaa erääntyä, oululaisesta sähköyhtiöstä neuvotaan.

Kun sähkölaskut jäävät maksamatta maksuvaatimuksista huolimatta, sähköt katkeavat, olipa sitten kesä tai kireät talvipakkaset.
   Tämän tietää moni kirkon diakoniatyön asiakas.
   Kempeleen diakoniatyöntekijä Soile Pakkanen arvioi kuulevansa sähköjen poiskytkemisestä aiempaa useammin.
   – Asia tulee nykyisin esille kuukausittain ihmisten kertomuksissa, mutta välillä jopa viikoittain. Olen tehnyt diakoniatyötä 15 vuotta, ja nyt tuntuu siltä kuin sähköyhtiöiden reagointi maksamattomiin laskuihin olisi tiukentunut.
   – Eräänä työpäivänä peräti kolme asiakastani kertoi sähköjen katkaisemisesta, Pakkanen hämmästelee.

Seurakunnalle näkyy
jäävuoren huippu

Kempeleen lisäksi muun muassa Kiimingissä sähköjen pois kytkemiseen on havahduttu erityisesti viime kuukausina.
   – Asia on ajankohtainen diakoniassa, vaikka valtaosa tapauksista näkyy meidän sijaan kunnan sosiaalipuolella, diakoniatyöntekijä Jaana Kontio sanoo.
   Soile Pakkanen kertoo ”sähköttömyyden” säikäyttävän ihmisiä todenteolla erityisesti, jos perheessä on lapsia.
   – Ihmiset ottavat hätääntyneinä yhteyttä meihin. Asiaan liittyy myös paljon häpeää ja syyllisyyttä.

”Yhtiöille kuuluu
ottaa omansa pois”

Jaana Kontio painottaa ymmärtävänsä, etteivät sähköfirmat harrasta hyväntekeväisyyttä, vaan tekevät bisnestä. Diakoniassa ihmisten hätää ei voida kuitata ”oma on vikasi” -tyyliin. Jotakin on tehtävä, kun talo alkaa kylmetä talvipakkasilla ja pakastin sulaa.
   Kontio toivoo sähköyhtiöiltä mahdollisuutta neuvotella laskujen takaisinmaksusta pienissä erissä, jos asiakas osoittaa omalta puoleltaan halukkuutta hoitaa rästit kuntoon.
   – Voiko bisnesmaailmassa olla tällaista inhimillisyyttä? Mihin saakka firmoissa voidaan olla kiinnostuneita siitä, miksi jollakulla laskut ovat maksamatta? hän pohtii.
   Pakkasen tavoin myös Kontio on huomannut, että suomalainen yhteiskunta on aiempaa tylympi ihmisille, jotka eivät suoriudu ”säällisesti” asioittensa hoitamisesta.
   Halkipoikkipinoon-meininki on lisääntynyt viime vuosina, Kiimingissä on aistittu.

Maksu jää, kun
jaksaminen on vähäistä

Diakoniatyöntekijät kertovat, etteivät laskut useinkaan jää rästiin silkan piittaamattomuuden vuoksi. Ihmisten elämänhallinta saattaa olla esimerkiksi mielenterveysongelmien vuoksi niin heikkoa, että maksamattomia laskuja kertyy iso nippu, jonka kanssa päädytään lopulta diakonian vastaanotolle. ”Avaa sinä nämä”, uupunut asiakas voi sanoa työntekijälle.
   – Sähköt katkeavat usein juuri niiltä ihmisiltä, joilla menee muutoinkin elämässään heikosti, Kontio on huomannut.
   Diakoniatyö ei ole missään tilanteessa automaattinen rästilaskujen maksaja.
   – Kun sähköt menevät poikki, ihmiset yrittävät saada tarvittavan rahan kokoon nopeasti esimerkiksi lainaamalla sukulaisiltaan ja ystäviltään. Joskus seurakuntakin voi olla omalla osuudellaan mukana tarvittavan summan kokoon saamiseksi, Soile Pakkanen kertoo.
   Kun sähköt on ehditty katkaista, laskuun on ikävä kyllä ehtinyt tulla jo huomattava – jopa yli kahden sadan euron – korotus katkaisu- ja kytkentäkuluista.
   Lisämaksujen kalleutta harmitellaan kovasti diakoniatyössä.

Neuvottelu mahdollista
alkuvaiheessa

Oulun Sähkömyynti Oy:n asiakaspalvelupäällikkö Ritva Jokela ei kerro tarkasti, kuinka paljon katkaisuja tehdään esimerkiksi yhden viikon aikana, mutta toteaa niin tapahtuvan ”koko ajan”.
   – Viitteitä on siitä, että taloudellisen taantuman aikana katkaisut lisääntyvät, Jokela toteaa.
   Sähköjä ei katkaista luonnollisesti heti laskun eräpäivän jälkeen. Maksuvaatimuksia ja katkaisuvaroituskin ehtivät saapua ennen kuin ”pirtti pimenee”.
   Jokela kehottaa ihmisiä ottamaan heihin yhteyttä hyvissä ajoin ennen ensimmäisen laskun eräpäivää, jos maksamisessa on ongelmia.
   – Jos lasku on jo lähtenyt perintään ja katkaisuilmoitus saapunut, silloin ollaan liian myöhään liikkeellä. Maksusuunnitelmat ovat mahdollisia alkuvaiheessa, jos esimerkiksi sairaus tai työttömyys aiheuttaa maksuvaikeuksia, hän selvittää käytäntöjä viivästyneiden laskujen osalta.

Kylään
sähkölaitokseen?

Haukiputaan seurakunnan diakoniatyössä sähköjen katkaiseminen ei ole tullut merkittävästi esille viime aikoina, mutta tavallista on, että asiakkaat tulevat seurakuntaan sähkölaskujen kanssa, joihin heiltä ei löydy rahaa.
   Paikallinen sähköosuuskunta on tullut diakoniatyöntekijöille vuosien varrella niin arkiseksi yhteistyökumppaniksi, että seurakunnassa heitettiin vastikään idea vierailusta sähköyhtiössä.
   – Olisi mukava kuulla kasvokkain sähköyhtiön käytännöistä maksamattomien laskujen suhteen: miten diakonia voisi heidän näkökulmastaan parhaiten jeesata ihmisiä maksamattomien sähkölaskujen kanssa, diakoniatyöntekijä Laila Juntti pohtii ilmaan heitetyn vierailun sisältöä.

RIITTA HIRVONEN

Artikkeli on osa lehteä 42/2012