Marja-Terttu Viitala ja Eero Karjalainen valmistautuvat tilaisuuden jälkeen palvelemaan seurakuntalaisia rukouspalvelussa.

Kohtaamisia Sanan ja rukouksen illassa

9.1.13

Kohtaamisia Sanan ja rukouksen illassa

Astun Oulun Heinätorin seurakuntataloon sisälle. Minua tervehtii kädestä pitäen ystävällisen oloinen vanhempi nainen ja ohjaa saliin, jossa soi pianomusiikki. Hetken istuttuani saan vielä toisen lämpimän tervehdyksen: papin asuun sonnustautunut nainen toivottaa minut tervetulleeksi sanan ja rukouksen iltaan.

Kristus puhdistaa
meidän Talvivaaramme

Muutaman ylistyslaulun jälkeen minua äskettäin kätellyt, tällä kertaa puhujaksi kutsuttu, pastori Leila Ikonen aloittaa puheenvuoronsa.
   Hän muistuttaa kuulijoitaan siitä, kuinka Jeesus on meille kaikille välttämätön puhtaan veden lähde: kaikki meidän elämän lähteemme muistuttavat syntiinlankeemuksen tähden ja omasta takaa Talvivaaran likaisia altaita.
   Lopuksi pastori rohkaisee kuulijoitaan Sanasta löytyvin Jeesuksen lupauksin: ”Joka uskoo minuun, hänen sisimmästään kumpuavat elävän veden virrat” (Joh 7:38), sekä “Joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä.” (Joh 4:10)
   Nämä ajatukset toimivat pohjana myös illan kristilliselle sielunhoitotyölle ja rukouspalvelulle.

Mikä ihmeen
sielunhoitoterapia?

Jokaisessa Sanan ja rukouksen illassa on mahdollista saada henkilökohtaista rukousta ja sielunhoidollista keskusteluapua. Palvelemassa ovat koulutetut rukouspalvelijat ja terapeutit. Minulle tarjoutui mahdollisuus haastatella yhtä heistä, joka palvelee ihmisiä terapeuttina myös ammatikseen.
   Sympaattisen tuntuinen mies istahtaa minua vastapäätä. Hän ei säikähdä kiperistäkään kysymyksistäni, vaan vastailee kärsivällisesti ja asiantuntevasti.
   Saan vastauksia esimerkiksi siihen, minkälaisten asioiden kanssa sielunhoitoon voi tulla ja miten sielunhoidossa suhtaudutaan erilaisiin ongelmatilanteisiin.
   Sielunhoitoterapeutti Ossi Kantola valottaa, että kokonaisvaltainen lähestymistapa, jossa yhdistyvät psykologinen ja hengellinen näkökulma, sopii kaikille ihmisille.
   – Sielunhoitoterapeutti kunnioittaa asiakkaan arvoa ja koskemattomuutta, valintoja, itsemääräämisoikeutta sekä teologisia ja eettisiä näkemyksiä, hän tarkentaa.
   – Mikä tahansa asiakkaan ongelma onkin, hänet kohdataan hyväksyvällä rakkaudella. Jos hän haluaa muutosta, työskennellään sen suuntaisesti. Rakkauden kaksoiskäsky on koko toiminnan ohjenuora, Kantola tiivistää.

Jumala tekee
ihmeellisiä tekoja

Seurakuntalaiset kertovat minulle niistä teoista, joita Jumala on heidän elämässään tehnyt. Sanan ja rukouksen illassa käyvien mukaan Jumalan ihmeet eivät ole jääneet mihinkään apostoliseen aikaan.
   Yhteisön aktiivijäsen Tommi Yritys on kiitollinen siitä, kuinka hänen pitkään jatkunut esiintymispelkonsa katosi kertaheitolla.
   Hän oli kokenut rukouksessa Pyhän Hengen voiman menevän läpi hänen kehonsa, jonka jälkeen esiintymispelko on pysynyt poissa.
   Marja-Terttu Viitala mainitsee myös esimerkin ihmeellisestä lohdutuksesta, jonka hän oli saanut kokea äitinsä menettämisen jälkeen. Hän oli surrut äitiään perinnöksi saamassaan valkoisessa kiikkutuolissa. Pian tuon tapahtuman jälkeen eräs seurakuntalainen oli saanut armolahjansa kautta näyn valkoisesta kiikkutuolista.
   Tämän hän kertoi kaikkien kuullen. Kun Marja-Terttu kuuli tästä, liikuttui hän kyyneliin ymmärtäessään, että näky koski häntä. Jumala on todella nähnyt hänet juuri tuossa tilanteessa.

Iltoja jo
vuodesta 1996

Eero Karjalainen on yksi Oulun tuomiokirkkoseurakunnan alaisuudessa toimivan yhteisön perustajajäsenistä. Hänen mukaansa Sanan ja rukouksen iltoja alettiin pitää, jotta seurakuntalaiset saisivat kohdata sekä toisensa että Jumalan.
   – Pyrimme pois uskonnollisista kaavoista ja yritämme tarjota sellaisen kodinomaisen ympäristön, jossa jokaisen henkilökohtainen suhde Jumalaan voisi syntyä ja vahvistua, Karjalainen kertoo.
   Hänen kokemuksensa mukaan monet fyysiset sairaudet saattavat olla peräisin myös sielun kivuista.
   Kun ihminen kohtaa Jumalan, hänen tahtonsa, tunteensa ja fyysinen olemuksensa voivat tulla kosketetuiksi.
   – Esimerkiksi erään ystäväni reuma parani rukouksessa, toteaa Karjalainen.
   Hän korostaa kuitenkin sitä, että heidän toiminnassaan Sanan opetus, rukous sekä ylistys ovat pääasiassa.
   Itsellenikin jäi illasta se käsitys, että ihmeitä ja merkkejä ei metsästetä, vaan ne seuraavat julistettua evankeliumia.

SONJA JOKIRANTA

Artikkeli on osa lehteä 1/2013