Kyseenalaiset totuudet

3.4.13

Kyseenalaiset totuudet

Pappien agnostikkoiltojen otsikot saattavat järkyttää. Iltoja järjestävä pappinelikko haluaa luoda tilaa keskustelulle ja kyselylle. Alla ensimakua alustuksista, keskusteluun pääsee osallistumaan torstai-iltaisin Vanhassa pappilassa, Asemakatu 6.

PÄIVI JUSSILA:
”JUMALAA EI OLE”

Torstaina 11.4. kello 18
   Jumalalla menee huonosti. Vielä reilut pari tuhatta vuotta sitten hänen ei tarvinnut perustella olemassaoloaan. Se kun oli päivänselvä asia, jota kukaan ei tosissaan epäillyt.
   Toisin on nyt. Juutalaisten ja kristittyjen Jumala on muuttunut yhtä etäiseksi kuin Ukko ylijumala. Erehdyttävästi ihmistä muistuttava Jumala, joka tarkkailee, välittää ja palkitsee, on alkanut tuntua yhtä todelliselta kuin joulupukki, valkoparta vanha ukki.
   Kaiken lisäksi Jumala on jäänyt työttömäksi. Hänen hommansa on vähitellen siirretty muille. Häntä ei enää tarvita käymään sotia, parantamaan sairaita tai tuomitsemaan syntisiä. Häntä ei tarvita enää ratkaisemaan muuten ratkaisematta jääviä ongelmia. Onko siis ajatus Jumalasta aikansa elänyt? Onko pelkkää ajanhaaskausta väitellä siitä, onko Jumala olemassa vai ei?

MIKKO SALMI:
”KASTE EI PELASTA”

Torstaina 18.4. kello 18
   Kaste ei enää kiinnosta kaupunkilaisia. Pääkaupunkiseudulla kastettujen lasten osuus on vajonnut jo 50 prosentin tuntumaan. Maalla väki vielä järjestelee innolla ristiäisiä. Erikoista tässä on kuitenkin se, ettei ainakaan vanhalestadiolaiset usko, että kaste riittäisi taivaspaikkaan. Tarvitaan uskonveljen synninpäästö.
   Kasteen kokema inflaatio tuntuu kummalliselta, sillä äkkiseltään voisi kuvitella, ettei parempaa lahjaa lapselle voisi antaa. Kirkko opettaa, että kasteessa Jumala lahjoittaa pienokaiselle ikuisen elämän. Miksi ilmainen lahja ei kiinnosta?
   Ehkä syy on kirkon epäuskottavassa opissa. Kaste on ihan kiva tapa toivottaa uusi ihminen tervetulleeksi sukuun, mutta papin vesileikit eivät ajattelevan ihmisen näkökulmasta voi olla vapaalippu taivaan iloihin. Tarvitaan jotain muutakin.
   ”Ihminen ei huku siihen, että hänet kastetaan, vaan siihen, että hän jää pinnan alle.”

STIVEN NAATUS:
”RISTINKUOLEMA
OLI TURHA”

Torstaina 25.4. kello 18
   Maailmassa on joka hetki suunnatonta, epäoikeudenmukaista ja turhaa kärsimystä. Miksi yksi kärsimyskertomus kahden vuosituhannen takaa on jatkuvasti esillä kirkon opetuksessa?
   Monelle on vaikeaa hahmottaa, mikä oikein on Jeesuksen kärsimyksen merkitys. Miksi puhutaan sovituksesta tai lunastuksesta, mitä ristinkuolemassa hyvitetään ja miksi ihmeessä? Asia tuntuu monesta etäiseltä, viralliseen liturgiaan on vaikea tarttua. Olisivatko terapeutti ja personal trainer toimivampia ratkaisuja?
   Entä millainen on nykyihmisen ristintie?

ÀRPAD KOVÁCS:
”TAIVAS ON JO TÄYNNÄ”

Torstaina 2.5. kello 18
   Taivas käsitetään horisontin tai planeetan pinnalla olevien esineiden rajaamaksi ilmakehän näkyväksi osaksi. Voiko taivas uskonnollisessa merkityksessä olla ainoastaan vertauskuva, vailla minkälaista konkreettista sisältöä? Ovatko ilmaisut kuten ”taivas” ja ”ikuinen elämä” kuvakieltä, joka yrittää antaa hyvin vajavaista tietoa kuoleman hetkestä ja siitä, onko ihminen sinut itsensä kanssa lähtöhetkellä? Moderni ihminen ei pysty, eikä hänen tarvitsekaan kritiikittömästi hyväksyä taivasta autuuden paikkana.

KOONNUT
ELSI SALOVAARA

Artikkeli on osa lehteä 13/2013