Miehiä sotakoneiden äärellä ja sisällä

24.4.13

Miehiä sotakoneiden äärellä ja sisällä

Muinainen Brewster-hävittäjäkö sen teki? Veti aamuseitsemäksi pihan täyteen hurttia huumoria puhkuvia miehiä.
   – Onko lentokirja mukana? kysyi muuan.
   – On.
   – Otatko kyytiin?
   – En ota. Tulee housunlahkeet täyteen. Ja kun oikein kiepauttelee, niin se mikä on lahkeessa, onkin pian niskassa.
   Eivät miehet lentämään lähteneet, mutta melkein. Noin 60 liminkalaista ja lumijokista miestä lähti bussilla miestenretkelle Tikkakoskelle, Keski-Suomen ilmailumuseoon.
   Siellä se legendaarinen Brewsterkin on. Amerikkalainen hävittäjä, jollaisia suomalaiset käyttivät toisessa maailmansodassa. Matkanjohtaja, Limingan seurakunnan kanttori Mika Kotkaranta keksi käyttää Brewsteriä täkynä ilmoituksessa, joka ilmestyi Rauhan Tervehdyksessä.
   Ilmoitus veti kuin häkä. Tosin 20 miestä ilmoittautui retkelle jo ennen ilmoituksen julkaisemista, sillä puskaradio oli puhunut.

Vähään
tyytyväisiä

Lumijoen kirkkoherra Markku Tölli ei oikein osaa sanoa, miksi miestenretket, joita on tehty jo 13, ovat niin palkitsevia. Retket eivät ole päällisin puolen kummoisiakaan vaan hyvinkin pienimuotoisia tapahtumia. Vaikka miehet saattavat matkan aikana hieman rutista aivan aiheestakin, niin lopussa kiitos seisoo.
   Tölli kiittelee miehiä siitä, että he ovat niin vähään tyytyväisiä. Siinä on osa matkan lumoa. Miesten yhteinen bussilla ajaminen riemastuttaa myös mieltä.
   Liminkalaista eläkeläistä Erkki Soukkaa kiinnostaa Suomen sotahistoria, varsinkin kun oma isä osallistui sotaan.
   – Isä käytti armeijan vaatteita viisi vuotta.
   Isä ei Erkille juuri sodasta puhunut, ilmoitti vain, ettei ole oikein mitään kerrottavaa.
   Jutteli hän kuitenkin sodasta kaveriensa kanssa.
   – Kun ukot keskenään puhuivat, kuuntelimme korvat höröllä.

Kiitoradan
päässä

Matka Tikkakoskelle kesti tunteja. Miehille muistutettiin, että bussissa on vessa. Veikolla näyttivät nimittäin silmät jo kellertävän, kunnes huomattiin, että hänen silmälaseissaan on keltaiset linssit.
   Ilmailuharrastaja Markku Pynnönen esitteli Tikkakoskella museon lentokoneita. Erkki Soukkaan teki suurimman vaikutuksen DC-3-kone, jota käytettiin Suomessakin pitkään. Soukka ihasteli koneen kokoa ja muisteli nähneensä niitä Oulun ja Helsingin lehtokentillä.
   Paavo Uitto sai puolestaan kokemusta DC-3:sta, kun hän oli kurssimatkalla Tikkakoskella 1970-luvun puolenvälin hujakoilla. Hän istui koneessa, kun lentäjä kiihdytti konetta vauhtiin, mutta joutui lyömään jarrut pohjaan kiitoradan päässä.
   Kone ei ollut saavuttanut tarpeeksi nopeutta. Uiton mukaan kone oli miltei jo 45 asteen kulmassa ja perä kynsi rataa.
   – Huumorilla otettiin ja yritettiin uudemman kerran.
   Markku Pynnönen esitteli muun muassa kuuluisaa Messerschmitt Bf 109-konetyyppiä, jolla Suomi sai 663 ilmavoittoa venäläisistä. Tosin pudotusluku ei ole varma, sillä aina ei tiedetty, tippuiko osuman saanut kone. Turpeeseen päättyi joka tapauksessa paljon venäläisten koneita.
   Kumpi oli parempi, sakujen Messerschmitt vai brittien Spitfire?
   – En tiedä. Sitä ei tiedä viisaammatkaan miehet, Pynnönen napautti.
   Kierroksen jälkeen lähdettiin sille parhaalle matkalle, kotimatkalle. Bussiin ahtautui tyytyväisiä, sotakoneita nähneitä miehiä. Miestenretki onnistui jälleen.

PEKKA HELIN

Artikkeli on osa lehteä 16/2013