Pääkirjoitus: Kristus yhdistää

30.4.13

Pääkirjoitus

Kristus yhdistää

Kristus yhdistää -päivää vietetään Oulussa helatorstaina 9. toukokuuta. Kaikille avoimen yhteisen rukous- ja kiitospäivän järjestävät Oulun kristilliset kirkot ja yhteisöt.
   On oikein, että tällaisia tilaisuuksia järjestetään. Kehottaahan Kristuskin opetuslapsiaan keskinäiseen rakkauteen.
   Näyttäisi naurettavalta, jos kristityt eivät kykenisi pitämään yhtä vaan pysyttelisivät omissa, joskus ahtaissakin ympyröissään. Yhteinen todistus on tärkeä maassamme, joka kovaa vauhtia muuttuu jälkikristilliseksi. Riitaisuus ei auta kristillistä kirkkoa taistelemaan maallistumista vastaan.
   Kirkoilla on sittenkin enemmän yhteistä kuin erottavaa. Meillä on sama Jumala, sama Jeesus, sama taivas.
   Ekumeniakin on edennyt, mutta kaikkia tavoitteita ei ole kuitenkaan saavutettu. Luterilaisia hiertää kenties eniten katolisen kirkon kanta pohjoiseen kirkkoomme. Katolinen kirkko ei pidä kirkkoamme oikeana kirkkona vaan kristillisenä yhteisönä.
   Tällaiseen ei saa yhteistyö kaatua. Keskusteluyhteyksiä on pidettävä auki, vaikka ekumeniassa ei enää mainittavaa menestystä saavutettaisikaan. Toimivat keskusteluyhteydet voivat hyvinkin olla tarpeen tulevaisuudessa, jonka haasteita emme tunne. Kirkot voivat joutua tilanteisiin, joihin niiden on reagoitava yhdessä.
   Kaikesta ei tarvitse olla samaa mieltä. Kirkoilla on luovuttamattomia oppeja ja käytäntöjä, joista ne saavat pitää kiinni. Jos yhteisymmärrystä ei jossain asiassa ole, sitä ei ole. Väkisin väännetty yksimielisyys ei ole todellista yksimielisyyttä.
   Oulussa ollaan hyvällä asialla. Täällä nähdään, että kristillisillä kirkoilla paljon aihetta yhteiseen kiitokseen, vaikka erimielisyydenkin aiheita on. Yhteinen usko edellyttää yhteistä esiintymistä.

PEKKA HELIN

Artikkeli on osa lehteä 17/2013