Pääkirjoitus: Tavallisten ihmisten rukouksia Rotuaarille?

24.4.13

Pääkirjoitus

Tavallisten ihmisten rukouksia Rotuaarille?

Kuvitellaan, että bussimatkustaja havahtuu yhtenä aamuna työmatkallaan: häh, edessä olevan istuimen selkänojaan on liimattu rukous! Iso haloo siitä nousisi. Alkaisi keskustelu siitä, loukkaako teksti jonkun uskonnollista vakaumusta ja mahtaako se olla lisäksi markkinoinnin hyvän tavan vastainen.
   Ruotsin pääkaupungissa pidettiin vastikään parin viikon ajan julkisissa liikennevälineissä esillä tavallisten ruotsalaisten kirjoittamia rukouksia. Pohjois-Suomen pääkaupungissa tällaista kirkkotaustaista kampanjaa ei ihan heti nähdä, koska matkustajat ovat ilmaisseet halunsa matkata ilman mainosviestejä ja muuta kampanjointia.
   Mutta voisiko rukouksia julkaista esimerkiksi kävelykadun näytöillä?
   Kuluttajansuojalaissa kielletään hyvän tavan vastainen markkinointi. Kuluttajaviraston mukaan mainoksen hyvän tavan mukaisuus riippuu muun muassa siitä, keitä mainos todellisuudessa tavoittaa. Mainokset ulkona ja liikennevälineessä saatetaan tästä syystä tavallista herkemmin tulkita hyvän tavan vastaisiksi.
   Markkinatuomioistuin puolestaan on määritellyt, että vaikka jokin yksittäinen ryhmä kokee mainonnan loukkaavaksi, ei se tee mainoksesta automaattisesti hyvän tavan vastaista.
   ”Kiitän sinua, taivaallinen Isä, että keskellä tätä /surua/vihaa/epävarmuutta/tuskaa/voin puhua sinulle./ Kuule, kun huudan sinulle tästä hämmennyksestäni, auta minua ajattelemaan selkeästi/ ja rauhoita sieluni/ Mutta elämä vie eteenpäin/ Siksi toivon, että tuntisin sinun läsnäolosi sydämessäni tänään ja joka päivä./ Ja kun katson tulevaisuuteen, auta minua etsimään uusia suuntia, tuoreita mahdollisuuksia.”
   Tämä on katkelma alun perin anglikaanisesta runosta. Pahastuisitko sinä lukiessasi esimerkiksi tämän rukouksen vaikkapa sieltä kävelykadun jättinäytöltä?

MINNA KOLISTAJA

Artikkeli on osa lehteä 16/2013