Seimi kertoo odotuksesta

18.12.13

Seimi kertoo odotuksesta

Idyllinen maalaismaisema melkein kätkee suojaisessa luolassa olevan Pyhän perheen. Oulussa asuva italialaislähtöinen Sanmorin perhe kokoontuu seimen ääreen joka ilta.

Olohuoneen hyllyn päälle koottu seimiasetelma on oikeastaan pienoismalli vuoristokylästä.
   Näin adventin aikaan koko perhe – Pierpaolo ja Cristina Sanmori, kuusi lasta ja isoäiti – kokoontuu iltaisin rukoilemaan sen luokse.
   – Seimi ja jokapäiväinen rukoilu ovat osa perheeni perintöä, ei vain katolisen kirkkomme perinne. Kun olin lapsi, omat isovanhempanikin rukoilivat kanssamme, Pierpaolo Sanmori kertoo.

Lapset
oppivat silmillään

Joulua edeltävien yhdeksän päivän, novenan, ajan rukoillaan tavallista hartaammin. Seimen luo sytytetään kynttilöitä, yksi per ilta. Aattoon mennessä niitä palaa yhdeksän.
   Cristina ja Pierpaolo toteavat, että lapset oppivat silmillä.
   – Joka perhe on kotikirkko, jaamme lapsille uskoa silmien kautta.
   Katolisen perinteen mukaan he jakavat lahjat vasta loppiaisena Itämaan tietäjien tapaan.
   – Lahjoja ei anneta aattona, koska ne eivät ole tärkeitä, vaan juhlan aihe on Jeesuksen syntymä, he perustelevat.
   Lapset saavat sijoittaa lukuisat ihmis- ja eläinhahmot pienoismalliin. Perheen nuorimmainen syntyi kevättalvella.
   – Seimen pitää olla nyt korkeammalla, koska muuten vauva tiputtaa kaiken alas, Cristina Sanmori naurahtaa.

Kotiseutu
elää seimessä

Sanmorin perhe muutti Suomeen 4,5 vuotta sitten. Pierpaolo rakensi seimiä kotimaassakin, mutta uudessa ympäristössä se muuttui tärkeämmäksi.
   – Pimeys on vaikeaa. Silloin on aikaa rakennella. Lisään joka vuosi seimeen mukaan jotain uutta.
   Pierpaolo kertoo, että hänen isänsä rakensi seimipienoismallinsa kotiseudun, Pohjois-Italian vuoristoisten muotojen mukaan.
   – Minä olen jatkanut perinnettä.
   Hänen mukaan seimiasetelmissa kaikenlaiset ympäristöt ovat hyväksyttäviä. Tärkeintä on Pyhän perheen vastaanotto.
   Sanmorit toivovat, että seimet yleistyisivät myös Suomessa. Nykyisin kun on hankala löytää edes tarpeita sen tekemiseen.
   Maisema, talot ja sillat on tehty muotoilumassasta. Seimirakennelma koostuu kolmesta osasta. Niiden järjestys vaihtuu joka vuosi, joten myös luola, jossa Joosef ja Maria ovat Jeesus-lapsen kanssa, vaihtaa paikkaa. Luola on silti keskipiste, johon myös katse luontaisesti etsiytyy.
   Osa hahmoista on tuotu Napolista ja ne ovat käsintehtyjä. Keraamisten hahmojen lisäksi löytyy muovisia hahmoja.
   – Setäni teki nämä kaksi hahmoa meille, ”koska te menette sinne pohjoiseen”, Pierpaolo kertoo ja näyttää lumipukuihin sonnustautuneita hahmoja. Toisella on jalassa lumikengät.
   Pierpaolon mukaan seimen rakentaminen on loppumaton projekti.
   – Tämä ei ole harrastus, vaan paljon enemmän. Seimi muistuttaa meille, että Kristus on tulossa.
   – Syntymä oli hänen ensimmäinen tulemisensa. Rukoilemalla saamme hänet tulemaan toisen kerran. Nyt elämme eräänlaista keskiaikaa odottaen Häntä.

ELSI SALOVAARA

Artikkeli on osa lehteä 43/2013