Pääkirjoitus: Usko hyvän tekemiseen

22.1.14

Pääkirjoitus

Usko hyvän tekemiseen

Usko hyvän tekemiseen. Se on tulevan syksyn seurakuntavaalikampanjan iskulauseena.
   Kampanjaviestinnässä kerrotaan, mitä hyvää kirkko tekee. Vaaliviestintä tuo esiin todellisten ihmisten kasvoja ja pieniä tarinoita kirkosta.
   Julkisuuskampanjoiden kohderyhmää ovat erityisesti seurakuntalaiset, joiden suhde kirkkoon on ohut.
   Ihmisille halutaan kertoa, mitä hyötyä kirkon jäsenyydestä on, mitä kirkollisverovaroilla tehdään, mikä kaikki on seurakuntien perustyötä, mistä kaikesta kirkko ja seurakunnat huolehtivat.
   Viime vaaleissa 2010 ehdokkaita oli koko maassa liki 23 000­. Tänäkin vuonna ehdolle halutaan eri elämänvaiheissa olevia seurakuntalaisia.
   ”Kirkko ei ole kokonainen kirkko, jos siellä ei ole kaikenikäisiä päättäjiä”, tiivistää piispa Irja Askola YouTube-videoviestissä, jossa muutkin piispat kertovat ajatuksiaan seurakuntavaaleista.
   Oulussa viime viikolla pidetyssä infotilaisuudessa nousi esiin monia hyviä näkökulmia seurakuntavaaleihin.
   Yksi puheenvuoron käyttäjistä muistutti , että syksyllä ei valita ihmisiä yksinomaan seurakuntaneuvostoon ja kirkkovaltuustoon, vaan he ovat aikanaan valitsemassa myös kirkolliskokousedustajia ja piispaa.
   Toinen puhuja halusi haastaa ehdokkaiksi lapsiperheiden ja opiskelevien nuorten arkea tuntevia, ”etteivät seurakuntavaalit olisi vain keski-iän ylittäneiden asia”.
   Ehdokkaaksi ilmoittautuminen on mahdollista vaikka netissä, seurakuntavaalit.fi-sivuston kautta.
   Viime vaaleissa ennakkoäänestyksen suosio kasvoi selvästi. Äänistä yli puolet annettiin ennakkoon.
   Äänestyspaikan sijainti ei ole yhdentekevä yksityiskohta. Kun 2010 kysyttiin, mikä sai äänestämään, vastausten kolmen kärki oli myönteinen suhtautuminen kirkon toimintaan, halu vaikuttaa sekä se, että äänestyspaikka oli sijainniltaan sopiva.

MINNA KOLISTAJA

Artikkeli on osa lehteä 3/2014