Saarna kuuluu lapsillekin

19.11.14

Olin saarnaamassa messussa jokin aika sitten eräässä kirkossa. Ilokseni huomasin, että kirkkovieraiden joukossa oli monta lasta. Päätin muistaa puheessani erikseen juuri lapsia, sitten kun saarnan hetki koittaa. Näin pyrin tekemään aina, kun huomaan kirkonpenkissä yhdenkin lapsen.
   Kun olin kavunnut saarnastuoliin ja luonut katseeni kuulijoihin, silmäni eivät erottaneet yhtään lasta. Mihin he katosivat? Olinko nähnyt väärin palveluksen alussa? Kohta se selvisi.
   Sakastiin ilmestyi messun jälkeen pyhäkoulunopettaja, joka kertoi pitäneensä saarnan aikana pyhäkoulua urkujen takana 30 lapselle. Hän mainitsi, kuinka lapset piirsivät innoissaan kuvaa Jeesuksesta ja lampaista.
   Jos olisin ollut omassa seurakunnassani kirkkoherrana ja rovastikunnassani lääninrovastina, olisin ehkä ottanut osaa keskusteluun. Mutta kun olen eläkerovasti, nielaisin ja jäin ajatuksiini.
   Olen ollut siinä uskossa, että kirkkomme on sanan kirkko. Kirkon uskon, oppin ja elämän, julistuksen, sanan ja sakramenttien hoidon tulee levätä Raamatun sanan pohjalla.
   Kirkon järjestys velvoittaa pitämään kiinni raamattuperiaatteesta. Tästä johtuu, että alusta alkaen jumalanpalveluksen kohokohta on ollut nimenomaan kirkkovuoden teksteihin perustuva saarna. Kolmannen käskyn selityskin huomauttaa, ettemme ”halveksisi saarnaa ja Jumalan sanaa…”
   En jaksa uskoa, että tuo pyhäkouluopettaja tai lapset olisivat ”halveksineet saarnaa” siellä urkujen takana, mutta kuinka mahtavat lapset suhtautua saarnaan, jos heidät viedään pois juuri saarnan ulottuvilta. Jos saarna on puiseva ja vaikeaselkoinen, saarnaaja voi mennä itseensä ja ruveta miettimään, miten ottaisin huomioon lapsen jumalanpalveluksessa.
   Itsetutkistelussa auttaa lasten evankeliumi Markuksen 10. luvussa. Se on oikeastaan aikuisten evankeliumi, joka varoittaa meitä aikuisia asettumasta esteeksi Jumalan valtakunnan sanomalle.

Palstalla ihmetellään ja ihastellaan maailmanmenoa. Palstalle voivat jatkossa kirjoittaa muutkin kuin Rauhan Tervehdyksen toimittajat.