Kirkko on ollut aika hidas muuttumaan

Bisnesmies siirtyi kirkkoon

3.6.15

Huuto.net-verkkohuutokaupan perustaja Lari Lohikoski aloitti maaliskuussa työt Kirkon tiedotuskeskuksen verkkoviestintäpäällikkönä Helsingissä.
   Nettibisneksessä uransa luonut Lohikoski on uudesta pestistä innoissaan.
   – Tämä on ensimmäinen kerta, kun olen kirkolla töissä, lukuun ottamatta yhtä kesäharjoittelua seurakunnassa.
   Pappia Lohikoskesta ei tullut, vaikka hän opiskeli teologiaa Helsingin yliopistossa 1990-luvulla. Opinnot jäivät kesken, kun työelämä imaisi mukaansa, mutta hän suoritti maisterin tutkinnon ja sai uskonnon ja filosofian opettajan pätevyyden työn ohessa myöhemmin.
   Huuto.netistä tuli aikansa menestystarina.
   – Sellaista ei Suomessa ollut, ja lähdin kokeilemaan, mitä siitä tulee. Hyvähän siitä tuli. Se toimi, sille oli kysyntää, ja se lähti kasvamaan hurjaa vauhtia.
   Lohikoski myi yrityksen pian, mutta jäi sinne töihin vetämään palvelua kymmeneksi vuodeksi, jonka jälkeen hän perusti toisen yrityksen.
   – Viime syksynä minulla oli sellainen olo, että haluan vaihteeksi tehdä jotain muuta, ja sitten tämä paikka tuli auki. Pistin sen enempää miettimättä hakemuksen sisään.
Verkkoviestintä on kirkolle tärkeä asia. Lohikoski vastaa sen koordinoinnista yhteistyössä seurakuntien kanssa.
   – On tärkeää muistaa, että merkittävälle osalle suomalaisista kontakti kirkkoon syntyy verkossa tai median kautta. Kirkon on pakko olla sosiaalisessa mediassa.
   Kirkon pitäisi Lohikosken mielestä päästä omasta kuplastaan, ymmärtää paremmin ihmisten tarpeita ja avautua.
   – Kirkossa työskentelevillä on taipumusta puhua vähän kuin omilleen ja itselleen. Kieli ei välttämättä avaudu muille.

HELI VÄYRYNEN