Maalaustaiteen konservaattori Anna Lehikoinen nousi telineelle puhdistamaan alttarimaalauksen pintaa kuivapuhdistussienellä. Kuva: Kaisa Kannus

Alttarimaalaus pesi kasvonsa

27.1.16

Pyhän Tuomaan kirkon
Elämän seppeleestä lähtivät vuosikymmenten pinttynyt lika ja tahrat

Oulun Puolivälinkankaalla sijaitsevan Pyhän Tuomaan kirkon alttarimaalaus on kaunistunut konservaattorien hellässä huomassa.
   Maalauksen pintaan vuosikymmenten saatossa pinttynyt tasainen harmaus on irrotettu.
   Ilmeisesti kostealla rätillä pyyhkimisestä syntynyt häiritsevä tahra on piilotettu, pohjasta läpi pönköttäneet ruuvinkannat taiottu pois näkyvistä, alaosan sormenjäljet ja hankautumat poistettu.

Restaurointimaalaus
täydensi puhdistuksen

Kuvataiteilija Hannu Väisänen teki alttarimaalauksen vuonna 1977. Maalaus on osa kokonaisuutta: Väisänen teki tilaustyönä myös 13 muualle Pyhän Tuomaan kirkkoon sijoitettua teosta sekä kirkon liturgiset tekstiilit.
   Hyvin likaantunut. Se oli ensivaikutelma, kun Kaisa Kannus ja Anna Lehikoinen näkivät Elämän seppeleen ensi kertaa. Näky ei konservoinnin ammattilaisia sen kummemmin hätkäyttänyt. Esiin kaivettiin kunnostukseen sopivat keinot ja työvälineet.
   – Tiesimme jo ennakkoon, että teos on maalattu munatemperamaalilla. Kyseinen maali ei yleensä kestä kosteudella puhdistamista. Tämä toi omat haasteensa konservoinnille.
   Onneksi suurin osa liasta irtosi jo kuivapuhdistuksessa, maalaustaiteen konservaattori Kaisa Kannus sanoo.
   Vuohenkarvasiveltimellä ja luonnonkumisienellä saatiin irti pinttynyt harmaus.
   Puhdistus toi esiin myös lisää konservoitavaa.  Teoksen alaosaa oli aiemmin pyyhitty ilmeisesti kostealla rätillä. Siitä jäänyt isokokoinen tahra tuli selvemmin näkyviin. Teoksen alaosasta tuli lisäksi näkyviin sormenjälkiä ja tummia hankaumia.
   Näiden jälkien häivyttämiseen tarvittiin vielä pientä restaurointimaalausta. Se piilotti myös jäljet takavuosien remontista: alttariteoksessa näkyi myös seinämaalia.

Ei samalle seinälle
patteria ja arvoteosta

Tuiran seurakunnalle konservaattorit jättivät yksityiskohtaiset ohjeet siihen, miten teosta tästä eteenpäin säilytetään ja suojellaan. 
   Patterista teoksen alla pitäisi hankkiutua eroon, sillä lämmin ilma nostattaa likaa kirkkosalista seinälle. Kun ilmankosteus- ja lämpöolot ovat erilaiset maalauksen eri osissa, myös puupaneelit kipristelevät ja maali halkeilee.
   Puhdistaminen on syytä jättää ammattilaisten tehtäväksi.
   – Aivan samat ohjeet pätevät kodin arvotauluihin. Ei pattereiden tai ilmastointilaitteiden lähelle, ei omia puhdistuskokeiluja ranskanleipäviipaleella. Pahimmassa tapauksessa lika vain leviää.

MINNA KOLISTAJA