Seurakunnan tekemät kolme mobiilipeliä juhlistavat Limingan, reformaation ja Suomen merkkivuosia
Liminganlahden yhtenäiskoulun viidesluokkalaiset ovat innoissaan. He ovat juuri ladanneet osaan luokkalaisten puhelimia LiminGo-mobiilipelin. Opettajansa Paula Haverisen johdolla he tapaavat Hannu Krankan patsaalla seurakunnan kanttorin Mika Kotkarannan.
Hän kertoo ja näyttää, kuinka Suomi100!-pelin löytää valikoimasta ja miten pelissä olevat kuvakkeet toimivat. Sitten hän julistaa kilpailun, jonka palkintona on karkkipussi.
– Vaikein osio on kai se pelin lataus. Lapset ja nuoret ottavat nämä tosi hyvin haltuun ja he lähtevät heti matkaan, Kotkaranta toteaa.
Niin käy myös nyt lasten muodostamien muutaman hengen joukkueiden kirmatessa Limingan keskuspuistoon, jossa pelin pisteet sijaitsevat. Paula Haverisella on myös tuoretta kokemusta lasten nopeudesta oppia.
– Koulussamme on tehty oikea harppaus lukuvuoden aikana, sillä palkattu ict-koordinaattori on opastanut meitä opettajia tekniikan hyödyntämiseen opetuksessa.
Pelien teko vei
satoja työtunteja
Kuluvana vuonna Liminka täyttää 540 vuotta, reformaation alkamisesta on 500 vuotta ja Suomen itsenäistymisestäkin jo 100 vuotta. Vuosi takaperin Limingan seurakunnan työntekijät alkoivat pohtia, kuinka kolminkertainen merkkivuosi huomioitaisiin.
– Jossain vaiheessa sitten keksittiin tämä pelialusta ja ostettiin se käyttöön, Kotkaranta kertoo.
GPS-paikannusta hyödyntävä pelipohja on tamperelaisen pelifirman käsialaa. Päävastuun pelien laatimisesta saaneella Kotkarannalla ei ole aiempaa kokemusta mobiilipeleistä.
– Olen katsonut läpi toistasataa muutaman minuutin mittaista opastusvideota, joissa näytetään, kuinka peliin tehdään jokin tietty osa. Oma työsarkansa ovat olleet kysymysten laatiminen ja taustatietojen etsiminen.
Kotkaranta on testannut pelejä muutamilla rippikoululaisilla ja vapaaehtoisilla aikuisilla. Rippikoulunuorten ehdotuksesta kysymysten vastaamiseen lisättiin 30 sekunnin määräaika ”lisäämään kilpailuhenkeä”.
Kahdessa kisaillaan,
kolmas on täynnä tietoa
Pelejä on kolme: keskuspuistossa pelattavan Suomi100!-pelin lisäksi reformaation merkkivuoden mukaan nimetty Armoa2017! joka sijoittuu kirkonmäelle sekä Aapin iltakävely.
Limingassa muistellaan tänä vuonna myös 1900-luvun alussa suosionsa huipulla olleen laulaja Abraham Ojanperän elämäntyötä. Hänen mukaansa nimetyllä Aapin iltakävelyssä ei ole kysymyksiä, vaan tietoa vanhassa Limingan Rannassa ja kirkonseudulla kiertelevän reitin varrella olevista kohteista. Se sopii siis oikein hyvin myös turisteille.
Viimeiset viilaukset Armoa2017!-peliin on tehty edellisenä päivänä.
– Testasimme pelin toimivuutta ja muutin hieman reittiä niin, että se ei poikkea hautausmaalle. Kaikkien pelien reitit kulkevat teitä pitkin, Kotkaranta kertoo.
Peleissä tieto on
nopeutta tärkeämpää
Suomi100! ja Armoa2017!-peleissä yhdistyvät tietokilpailu ja liikkuminen. Kysymyksiä molemmissa on kymmenen. Pisteet ovat keskuspuistossa 1,5 kilometrin matkalla, kirkonmäen pelissä mittaa on 700 metriä.
Reilun parinkymmenen minuutin jälkeen ensimmäinen joukkue ilmoittaa olevansa valmis. NeFaSi-nimellä kisanneet Neea, Fanni-Lotta ja Sini kertovat kysymyksen saunojen määrästä Suomessa olleen hankala. Ja pieleenhän se oli mennytkin, tytöt toteavat nauraen Mika Kotkarannan paljastaessa vastauksen.
Mutta pistesaldo on oikein hyvä, 274.
Loppujen lopuksi parhaimman tuloksen tekee joukkue Pietu7000, jossa pelaavat Pieti, Jeremia ja Antti. Pojat keräävät peräti 396 pistettä. Heitä jäi askarruttamaan erityisesti oikea vastaus Suomen keräämien olympiamitalien määrässä.
Pelissä ei näy, menikö vastaus oikein vai väärin, joten omaa pistesaldoaan voi koettaa kasvattaa pelaamalla pelin uudelleen.
ELSI SALOVAARA
Kommentoi ja anna palautetta jutusta
Näin pääset alkuun
Limingan seurakunnan tekemät LiminGo-mobiilipelit Armoa2017!, Suomi100! ja Aapin iltakävely ovat liikunnallisia aktiviteetteja, joiden pelaamiseen tarvitaan internetyhteydellä varustettu mobiililaite.
Toiminnallinen idea on samankaltainen kuin Pokemon Go -pelissä. LiminGo-pelit ovat vapaasti pelattavissa elokuun loppuun saakka. Pelit toimivat Android- ja iOS- laitteilla, joihin löytyy suomenkielinen ActionTrack-sovellus Play kaupasta tai AppStoresta. Sovellus ja pelit ovat ilmaisia.
Aloita pelaaminen lataamalla ActionTrack-sovellus. Löydät Limingan seurakunnan pelit klikkaamalla Koti-valikosta löytyvää Etsi aktiviteetteja -kuvaketta. Valitse palveluntarjoajien listasta Limingan seurakunta. Pelit ilmestyvät kuvakkeina näytölle. Peliin voi kirjautua omalla nimellä tai nimimerkillä.
Pelit soveltuvat parhaiten kouluikäisille ja sitä vanhemmille. Tehtäviin on sisällytetty tekstiä, kuvia, videoita ja ääntä, joten kuulokkeet kannattaa ottaa mukaan.
Lisätietoa: www.liminganseurakunta.fi/osallistu/limingo