Kuva: Juho Kuorikoski
Juho Kuorikoski

Lydia-peli kertoo alkoholismin vaikutuksista

29.12.17

Toimittaja Juho Kuorikoski on pelialan monitoimimies, joka haluaa kertoa tarinoita.


Antti Karvonen Antti Karvonen

Juho Kuorikoskelle videopelit ovat sydämen asia. Järviseudun Sanomien päätoimittajana työskentelevän Kuorikosken yhtiö julkaisi viime kesäkuussa Lydia-pelin, jonka käsikirjoitukseen hän osallistui. Edellä mainittu peli ei ole tavallisimmasta päästä, sillä sen ei ole tarkoitus viihdyttää vaan saada pelaaja voimaan pahoin.

– Halusimme että peliä pelatessa tulisi älyttömän paha fiilis.

Lydia on tietokoneella pelattava seikkailupeli, joka kertoo alkoholismista lapsen silmin. Arvosteluissa peli on kerännyt ylistystä sen riipaisevasta ja uskottavasta tarinankerronnasta.

Pelin tarkoitus on saada ihmiset käsittämään, miten alkoholismi vaikuttaa läheisiin.

– Sitä ei voi sellainen ihminen todella ymmärtää, joka ei ole sitä itse kokenut.

Sekä pelin kuvittaneella Henri Tervapurolla että Kuorikoskella itsellään on henkilökohtaista kosketuspintaa alkoholismiin. Tästä syystä pelintekoprosessi oli myös itseterapiaa.

– En ole aiemmin käsitellyt näitä asioita, pelin tekemisen kautta sain sen tehdä. Kokemuksena se oli hyvin puhdistava, Kuorikoski kertoo.

 

Sopimus pelin julkaisemisesta Alkon kanssa

Platonic Partnership on neljän ihmisen pelistudio, johon kuuluvat pelin käsikirjoittanut Kuorikoski, käsikirjoitukseen osallistunut ja taiteesta vastannut Henri Tervapuro, säveltäjä Juhana Lehtiniemi sekä liiketoimintapuolta hoitava Jussi Loukiainen.

Ryhmä päätyi kasaan sattumien kautta.

– Tutustuin Henriin toimiessani Varusmielehden päätoimittajana vuosina 2010–2011. Henri piirsi tuolloin lehteen sarjakuvia, ja yhteisten kokemusten pohjalta idea Lydia-peliin alkoi syntyä.

Studion kaksi muuta jäsentä liittyivät mukaan myöhemmin.

– Juhana on vaimoni serkku ja ammatiltaan säveltäjä. Jussi puolestaan on vetänyt yrityshautomoita ja omaa taidot sekä kiinnostuksen liiketoimintaan.

Vaikka Platonic Partnership on julkaissut vasta yhden pelin, on se niittänyt menestystä. Firma valittiin marraskuussa järjestetyillä GameXpo-messuilla vuoden suomalaiseksi pelikehittäjäksi.

Aiemmin palkinnon ovat saaneet muun muassa Suomen peliteollisuuden jättiläiset Rovio (Angry Birds) ja Supercell (Clash of Clans), joten kyse ei ole pienestä saavutuksesta.

Platonic Partnership osallistui viime lokakuussa Alkon järjestämään Et ole Yksin -seminaariin, jossa käsiteltiin alkoholin vaikutusta lapsiin ja nuoriin. Yhteistyön pohjalta syntyi sopimus, jonka mukaan Alko julkaisee pelistä ilmaisen version mobiililaitteille.

 

Intohimo ajaa pelaamaan

Alun perin AMK-insinööriksi valmistuneen Kuorikosken elämään videopelit ovat aina kuuluneet tavalla tai toisella.

Hän on kirjoittanut aiheesta neljä tietokirjaa, joista viimeisin Commodore 64: Tasavallan tietokone julkaistiin joulukuussa. Kirjan aiheena oleva Commodore 64 -tietokone on hänelle tärkeä ja syystä.

– Yksi parhaita, ehkä jopa kirkkain lapsuusmuistoni on kun isä toi Commodoren kotiin ja pääsin pelaamaan sillä.

Vaikka puhdas hupipelaaminen on työn ja perhe-elämän vuoksi vähentynyt Kuorikosken omassa elämässä, ei pelaaminen ole koskaan tuntunut työltä.

– Ehkä silloin kun arvosteltava peli on ollut sysihuono, on pelaaminen voinut olla hiukan raskasta, Kuorikoski kertoo.

Pelejä mies onkin päässyt arvostelemaan huomattavan määrän toimiessaan Suomen vanhimman videopeleihin keskittyvän julkaisun, Pelit-lehden avustajana.

Tie pelitoimittajaksi ei ollut helppo, vaan siihen vaadittiin sinnikkyyttä. Ensimmäiset tekstinsä lehteen hän tarjosi vuonna 2005 ja ensimmäinen juttu julkaistiin parin vuoden päästä.

– Olen lukenut Pelit-lehteä pikkupojasta saakka ja päätin, että joskus vielä kirjoitan lehteen. Aatteen palon voimalla mentiin, Kuorikoski kuvailee.

 

Uusi aluevaltaus kirjailijana

Tuotteliaasta tietokirjailijan urastaan huolimatta Kuorikoski ei aio siirtyä päätoimiseksi kirjailijaksi.

– Koska olen hyvin aktiivinen ihminen, pelkkä tietokirjojen kirjoittaminen voisi olla minulle hiukan liian hidasta elämää.

Seuraava kirja on jo työn alla. Tällä kertaa aiheena eivät kuitenkaan ole videopelit, vaan hirsitalot.

– Aihe ei voisi olla kauempana peleistä, Kuorikoski naurahtaa.

– Kirjan nimi on Hirsitalo muuttaa ja teen sitä yhdessä Leo Lönnrothin kanssa. Siinä kuvaan omaa talonrakennusurakkaani ja muuta aiheeseen liittyvää.

Jotain yhteistä hirsitaloilla ja videopeleillä Kuorikoski kuitenkin näkee.

– Retro yhdistää. Pidän vanhoista peleistä ja vanhoista taloista.

 

 

Toimittaja kokeili peliä

Lydian voi asentaa tietokoneelle Steam-pelipalvelun kautta. Hintaa sillä on noin viisi euroa . Pelinä Lydia on tarinavetoinen seikkailupeli. Tällä tarkoitetaan sitä, että tunnelma ja juoni ovat pelin keskiössä. Pelihahmon, Lydian, liikuttaminen ruudulla tapahtuu hiirtä klikkaamalla. Vuorovaikuttaminen pelimaailman muiden hahmojen ja esineiden kanssa tapahtuu niin ikään hiirtä käyttämällä. Edellä mainituissa tilanteissa pelaaja voi valita, miten Lydia suhtautuu henkilöiden sanomisiin ja tekemisiin: onko hän pelokas vai uhmakas? Vaiko utelias? Peli antaa näin mahdollisuuden reagoida maailmaan henkilökohtaisella tavalla.

Pelin tunnelma on alusta loppuun synkkä. Painostava ilmapiiri luodaan tummanpuhuvilla taustamaisemilla ja uhkaavalla äänimaailmalla, joka muistuttaa kauhuelokuvaa. Sarjakuvamaisesti piirretyt hahmot on tehty korostuneen hirviömäiseksi, ja viinankatkuisen hengityksen voi melkein haistaa. Pikkutytön hahmoa pelatessa tähän samaistuu ja mieliala laskee väistämättä. Lydian maailman täyttävä suru koskettaa.

Peli koostuu neljästä vaiheesta, jonka aikana Lydia kasvaa pikkutytöstä nuoreksi aikuiseksi. Jokaisessa kappaleessa Lydian perheen alkoholismi näyttäytyy eri tavalla, mutta aina yhtä tuhoisana.

Lydia ei ole lapsille tarkoitettu peli. Sen tunnelma on pelottava ja ahdistava. Kestoltaan se on melko lyhyt, noin 1,5 tuntia. Peliä voi suositella kenelle tahansa aikuiselle, joka haluaa ymmärtää mitä päihderiippuvaisen vanhemman kanssa kasvaminen tekee lapselle tunnetasolla. Pelin voisi kuvitella toimivan myös terapeuttisena välineenä niille, joita pelin teema koskettaa.

 

Platonic Partnership

 

Lue lisää aiheesta:

Ihmiset ja elämä