Tuhkaristi on katumuksen ja parannuksen vertauskuva.

Paasto alkaa tuhkakeskiviikosta

14.2.18

Tuhkakeskiviikosta alkaa paasto. Paasto on mahdollisuus pysähtyä hengellisten asioiden ääreen sekä mahdollisuus rauhoittaa elämää ja viettää aikaa lähimmäisten kanssa.


Paastonaika alkaa laskiaisen jälkeisestä keskiviikosta, tuhkakeskiviikosta.

Kristikunnassa on jo vuosisatojen ajan piirretty silloin seurakuntalaisten otsaan tuhkaristi katumuksen merkiksi. Suomessakin päivää on kutsuttu tuhkakeskiviikoksi jo keskiajalla.

Nimitys, samoin kuin tuhkaristin teko, olivat pitkään unohduksissa. Viime vuosina monissa seurakunnissa on alettu viettää tuhkakeskiviikon messuja tai hartaushetkiä.

– Ristin tekeminen tuo konkreettisella tavalla esiin sen, että katumuksen aika alkaa, sanoo Tyrnävän kirkkoherra Teemu Isokääntä.

 

Paasto on pidättäytymistä

Tuhkakeskiviikko aloittaa 40 arkipäivän mittaisen paastonajan. Paasto on ollut alusta asti osa kristillistä elämää.

– Meillä luterilaisilla paastoamisen tavat eivät tosin ole olleet yhtä vahvoja kuin itäisessä perinteessä ortodokseilla. Meillä paastoamisen käsite liitetään enemmän kehonhuollon maailmaan, paastoamisen hengellinen puoli jää vähemmälle.

Isokääntä muistuttaa, että paasto on pidättäytymisen, rukoilun ja Raamatun lukemisen aikaa.

– Pidättäytymällä esimerkiksi materiasta tai viihdykkeistä on mahdollista vapauttaa aikaa pysähtyä hengellisten asioiden ääreen.

– Miksi Kristus lähti ristin tielle? Kun pysähtyy sen ääreen, pääsee rakkauden teemaan.

Isokääntä ajatteleekin, että paastonajan pitäisi olla erityistä lähimmäisenrakkauden aikaa.

– Monen elämä on nykyisin kovin täynnä tekemistä ja menemistä. Paasto olisi mahdollisuus rauhoittaa elämää, viettää aikaa lähimmäisten kanssa, tehdä jotakin mielekästä yhdessä.

Paasto voisi merkitä suorittamisesta luopumista

Tuhkakeskiviikon evankeliumitekstissä (Matt. 6: 16–21) Jeesus kehottaa paastoamaan muilta salassa: ”Kun paastoatte, älkää olko synkän näköisiä niin kuin tekopyhät. He muuttavat muotonsa surkeaksi, jotta kaikki varmasti huomaisivat heidän paastoavan.” Kysytään silti kirkkoherralta, paastoaako hän.

– Olen ollut mukana lukuisissa erilaisissa paastohaasteissa, joissa on pyritty jättämään pois vaikka kahvi tai liha. Olen ollut niissä surkea, Isokääntä tunnustaa.

– Nyt alkavassa paastossa voisin ponnistella raivatakseni tilaa kiireettömille hetkille perheen kesken.

Isokääntä rohkaisee aloittamaan paastoamisen pienistä ajatuksista ja teoista.

– Kirkon perinteessä tunnetaan yli-inhimillisiä suorituksia, mutta luulen, että juuri pienet valinnat arjessa heijastelevat isosti muuhun elämään.

Monet asiat – myös paastoaminen – kääntyvät helposti suorittamiseksi.

– Paasto voisi olla pikemmin sitä, että lopetetaan suorittaminen, Isokääntä ajattelee.

Teemu Isokäännälle paasto ei ole velvollisuus vaan ennemminkin vapauttava mahdollisuus pysähtyä hengellisten asioiden ääreen. (Kuva: Minna Kolistaja)

Mielen ja omantunnon puhdistamista

Paastoa kuulee joskus kuvailtavan ”sielun kevätsiivoukseksi”.

– Tämä linkittyy vanhaan ajatukseen siitä, että paasto on ripittäytymisen aikaa. Paastolla haetaan mielen ja omantunnon puhdistamista.

Isokääntä ei meillä paastoa kevätsiivouksen tapaiseksi velvollisuudeksi.

– Paasto on enemmänkin vapauttava mahdollisuus miettiä, mitkä asiat omassa elämässä ovat esteinä kohdata Jumala tai kohdata lähimmäinen.

Paasto kestää 40 arkipäivää

Paaston aloittavaa tuhkakeskiviikkoa on perinteisesti vietetty katumuksen ja parannuksenteon päivänä.

Nimi tuhkakeskiviikko oli käytössä jo keskiajalla. Julkista rippiä kirkoissa suorittavat ottivat otsaan tuhkalla piirretyn ristinmerkin katumusta ilmaistakseen.

Raamatussa tuhkan sirotteleminen pään päälle oli yksi katumuksen ja parannuksen vertauskuvista. Tuhkan voi ajatella symboloivan myös puhdistautumista, valmistettiinhan tuhkasta entisaikaan saippuaa.

Pääsiäiseen valmistaudutaan paastonajalla eli neljänkymmenen arkipäivän paastolla.

Perinteinen paasto on saanut rinnalleen ekopaaston, joka kannustaa elämäntapojen tarkistamiseen. Ekopaastoa vietetään 14.2.–31.3.2018