Mies ja hurjasti pyörivä rengas hiljensivät katsojat

8.1.19

Sirkustaiteilija Oskar Rask toi ennakkoluulottomasti akrobatiaa kirkkoihin – myös Pyhän Luukkaan kappeliin Oulun yliopistolla.


Riitta Hirvonen Minna Kaukoniemi (kuva Raskista renkaan sisällä), Riitta Hirvonen

Sirkustaiteilija Oskar Raskin loppuvuotta voisi kutsua perin kirkolliseksi, mikäli kirkollisuutta mitataan kirkkokäynneillä. Rask aloitti Nomadi-teokseen perustuvan kiertueensa helsinkiläisestä Kampin kappelista lokakuussa ja aivan marraskuun lopussa hän esiintyi Porin Teljän kirkossa.

Silloin takana oli peräti 11 kirkkovierailua.

Pyhäinpäivän aikaan taiteilija pysähtyi Pyhän Luukkaan kappeliin Oulussa. Silloin yliopiston kampuksen kirkkosalissa nähtiin jotain ennen kokematonta ja ihmeellistä.

Esityksen jälkeen ilmassa oli monta tarinaa

Nomadi-esitys käsitteli sirkustaiteen keinoilla elämän ikiaikaisia peruskysymyksiä. Yleisö pääsi lähelle Raskia, sillä katsomo oli tehty kirkkosalin tuoleista ympyrän muotoiseksi.

Katsojien keskellä taiteilija pyöri välillä ihastuttavan taiturimaisesti isokokoisen akrobatiavälineensä, Cyr-renkaan sisällä – melkeinpä pelottavan vinhaa vauhtia.

Kirkkosalissa ei vain katseltu Raskin liikkumista sillä vanteesta lähtevä kumea ääni kuului olennaisena osana esityksen tunnelmaan. Kun ääni vaikeni, laskeutui hiljaisuus, jossa oli tilaa ajatuksille.

Nomadi kertoi tarinan, jonka kukin katsoja koki varmaan hieman eri tavoin.

Hyvä niin, se sopii minulle, sanoo Oskar Rask, yksi Sirkus Aikamoisen perustajista.

– Omalle tulkinnalle on hyvä jäädä tilaa.

Esityksen jälkeen Rask ei palannut kulisseihin, vaan hänen kanssaan saattoi jäädä keskustelemaan.

Hieman nomadi itsekin, kuten me kaikki

Nomadit ovat ihmisiä, jotka eivät asetu vakinaiseen asuinpaikkaan. Porvoossa tällä hetkellä asuva Rask kertoo, että nomadien elämäntapa on hänelle tuttua, vaikkei hän itseään nomadiksi kutsukaan.

– Olen liikkunut aika paljon elämässäni. Viime vuonna asuin kuusi kuukautta asuntovaunussa ja tänä vuonna olen kotoa pois vieläkin enemmän, hän kertoo.

Rask on opiskellut sirkusalaa Italiassa. Hänelle ja Sirkus Aikamoiselle Euroopan maat ovat tulleet tutuiksi kiertueiden myötä.

Kenties niidenkin aikana Rask on ennättänyt pohtia Nomadi-sirkusteoksen synnyttämiä kysymyksiä ihmisen paikasta maailmassa: kuka lopulta olen? Miksi olen se, mikä olen? Olenko joskus jotain muuta kuin mitä olen nyt? Mikä minussa on jotain aivan erityislaatuista?

Raskin mielestä kirkot sopivat oivallisesti estradeiksi elämän syville kysymyksille. Onhan kirkkojen hiljaisuudessa tapahtunut kyselyä läpi aikojen ja tapahtuu kaiken aikaa, hän toteaa.

Kirkot sopivat oivallisesti estradeiksi elämän syville kysymyksille.

Oskar Rask

Osa kirkon ovista jäi kiinni

Oskar Rask halusi tietoisesti viedä sirkusta sinne, missä sitä ei ole totuttu näkemään – kirkkoihin ja kappeleihin. Monissa seurakunnissa kirkkojen ovet aukaistiin hänelle empimättä, mutta hän törmäsi myös ennakkoluuloihin.

Rask ei niistä hätkähtänyt. Useiden ihmisten mielikuvissa sirkus on yhä edelleen vain temppuja ja karnevaalitunnelmaa.

Kun sirkustaide ei ole pelkästään huvittelua, perinteistä sirkusta katsomaan tullut saattaa ihmetellä nykysirkuksessa, miksi taikatemppuja ei ollutkaan. Toisaalta kirkkoon ennakkoluulottomasti sirkusta katsomaan tullut on voinut kummastella, tätäkö kaikkea sirkus voi olla – myös vakavaa ja pinnan alle menevää.

Rask näkee, että niin sirkus kuin kirkko elävät tällä hetkellä muutoksessa, ja ne ovat jo muuttuneet. Kummassakin niissä kysellään, mitä kaikkea voisimme lopulta olla.

Taiteilija muistuttaa, että sirkuslajeja on olemassa moneen lähtöön. On tasapainoilulajeja, ilma-akrobatiaa, esineiden heittelyä. Oikeastaan mikä tahansa voi olla sirkusta. Aina voi keksiä myös uusia lajeja, hän sanoo.

Vaikka Nomadi-teos ei ollut näyttäviä taianomaisia temppuja, Oskar Raskille sellaisetkin ovat mieluisia. Hän myös hallitsee ne.

Sirkustaide on kieli, jota Rask puhuu

Rask on Sirkus Aikamoisessa esiintynyt paljon ryhmänsä kanssa. Silloin hän on voinut ihastella, mihin kaikkeen yhdessä, kuten pariakrobatiassa, pystytään kun ammattilaiset tukevat toisiaan.

Sirkus on ”kieli”, jonka Rask osaa. Sillä kielellä hän haluaa jakaa ihmisten kanssa asioita, jotka ovat hänelle tärkeitä.

Sanoista sirkustaiteilija ei niinkään piittaa.

– Sanat erottavat herkästi ihmisiä. Sirkusesitystä katsoessa erilaiset tulkinnat eivät tule ihmisten väliin, sillä väärää tulkintaa ei ole.

 

Mitä mieltä sinä olet sirkustempuista kirkossa?

 

Lue lisää aiheesta:

Näkemyksiä Tuiran seurakunta