Harkitse ja sovita rauhassa

3.4.19

Tiina Meriläinen Non Boutiquesta lähti mukaan Yhteisvastuukeräyksen haastekampanjaan. Meriläisen mukaan vastuullista kulutusta edistää se, että asiakas saa sovittaa vaatteita usemmankin kerran ja harkita rauhassa ostopäätöstään.


Riitta Hirvonen Riitta Hirvonen

Osta harvemmin. Kun hankit jotain, osta silloin laatua ja mieti myös ostoksen eettisyyttä. Jos paita maksaa vain muutaman euron, hintalappu herättää epäilyksen, miksi näin halpa hinta on mahdollinen.

Näin toteaa designliike Non Boutiquesta Tiina Meriläinen. Vaikka Meriläinen myy vaatteita, hän sanoo itse olevansa huono shoppailija, jos sanalla tarkoitetaan heräteostoksien tekemistä.

Non Boutiquessa käy paljon asiakkaita, jotka innostuvat liikkeen myymistä tuotteista, mutta joilla on arkuus ostaa vaikkapa vaatteita, jotka poikkeavat omasta tyylistä.

– Sama ihminen saattaa käydä meillä katsomassa ja sovittamassa mieleistään vaatetta useamman kerran. Harkintaan käytetään aikaa, ja minusta se on luonnollista. Harkitsevaisuus kuuluu vastuulliseen kuluttamiseen, Meriläinen sanoo.

Opiskelu maksaa, koska hankinnat maksavat

Non Boutique on mukana yrityksille ja yhdistyksille suunnatussa Yhteisvastuukeräyksen Koulu kaikille -haastekampanjassa. Keräysvaroilla tuetaan lasten ja nuorten koulunkäyntiä.

Meriläinen tapaa säännöllisesti muun muassa vaatetusalan artesaaniopiskelijoita, jotka tarvitsevat harjoittelupaikkaa. Hän kuulee heiltä, että opinnot edellyttävät materiaalihankintoja.

Siksi Meriläistä ei hämmästytä Yhteisvastuukeräyksen kannanotto sen puolesta, että jokaisella nuorella olisi yhdenvertaiset mahdollisuudet hankkia itselleen mieluinen ammatti.

Meriläinen muistaa, että hankinnat kuuluivat myös hänen muotoiluopiskeluihinsa Savonia-ammattikorkeakoulussa. Hänen tukenaan oli tuolloin perhe.

Perheen parissa syntyi myös kipinä käsityöalalle. Äiti harrasti käsitöitä ja opetti myös arvostamaan käsillä tekemistä.

Omiin kulutustapoihin on herätty

Meriläinen tietää tämän faktan: vaatteiden nopea kierto tekee alasta yhden maailman saastuttavimmista. Non Boutique haluaa myydä tuotteita, jotka kestävät aikaa. Myös suomalaisuus on yrityksen arvo.

– Oman kulutuksen eettisyyteen ja ekologisuuteen on herätty viime aikoina ilmastokeskustelun myötä, mutta meillä nämä asiat ovat olleet esillä asiakkaiden kanssa oikeastaan aina, hän kertoo.

Koulu kaikille kampanjasta lisää tietoa tästä.

 

Yrityksiä ja yhdistyksiä on mukana

Kukka-Maarian omistaja Riitta Karjula lähti mukaan Yhteisvastuukeräyksen haastekampanjaan yrityksille ja yhdistyksille.

Hiusstudio Eleven lähti mukaan oululaiseen Yhteisvastuukeräyksen haastekampanjaan.

Jumppaajakaverukset osallistuvat haastekampanjaan.

Oulussa ja Helsingissä toimiva Korpisähkö osallistuu Yhteisvastuukeräykseen.

Yhteisvastuun haastekampanja: Pörhön Autoliike haastaa mukaan kaikki pohjoisen Suomen yritykset alasta riippumatta.

Veturi tsemppaa lastenkodin lasta ja nuorta, Auta lasta -yhdistys lähti yhteisvastuun kerääjäksi.

Koulu kaikille -kampanja: www.oulunseurakunnat.fi/yhteisvastuu

 

 

Lue lisää aiheesta:

Ihmiset ja elämä Näkemyksiä