Pikkuinen lammashahmo koristaa pääsiäisenä kiinalaisen kristityn kotia

17.4.19

Judy Songille pääsiäisessä on tärkeää sen ilosanoma: Jeesus ristiinnaulittiin ja nousi kuolleista meidän puolestamme. Pääsiäinen on Judylle myös tärkeä etappi vuodenkierrossa – merkki siitä, että talvi on ohi.


Minna Kolistaja Minna Kolistaja

Kolmetoista vuotta sitten Ouluun muuttaneen Judy Songin pääsiäisperinne on kokoontua syömään lammasta yhdessä suomalaisen miehensä ja tämän sukulaisten kanssa.

Pääsiäistä Song juhlistaa myös Oulun kiinalaisten kristittyjen yhteisön tapaamisessa. Pääsiäisen aikaan joku 20–30 hengen yhteisöön kuuluvista avaa kotinsa juhlapaikaksi.

– Pääsiäisen juhlinta on samalla tärkeä mahdollisuus puhua kiinaa ja syödä kiinalaista ruokaa, Song sanoo.

 

Kiinassa viedään herkkuja yhteiseen pöytään

Pääisäispäivää kristityt viettävät Kiinassa pitkän kaavan mukaan.

– Kirkkoon tullaan aamulla kymmeneksi. Jumalanpalveluksen jälkeen kaikki paikalla olijat maalaavat pääsiäismunia, Judy Song kertoo.

Kiinassa pääsiäinen on myös ruokajuhla: pääsiäisenä syödään hyvin ja ruokaa pitää olla paljon.

– Tarjolla on perinteistä kiinalaista ruokaa. Kukin tuo yhteiseen pöytään itse valmistamiaan herkkuja.

Ruokailun jälkeen on tarjolla ohjelmaa: lapsiryhmä esittää pääsiäiseen liittyvän kuvaelman, nuoret laulavat. Aikuiset rukoilevat yhdessä.

Kiinassa ja Suomessa pääsiäisenvietto on tunnelmaltaan erilainen.

– Täällä kaikki tapahtuu rauhallisesti, hiljaisesti ja hyvässä järjestyksessä. Tykkään siitä – Kiinassa asiat tehdään äänekkäämmin, liian meluisasti.

 

Jeesus-patsas tai krusifiksi kodissa esillä läpi vuoden

Rairuoho ja värikkäät munat koristavat Judy Songin Oulun-kotia pääsiäisenä.

– Kiinassa kristityt nostavat pääsiäiseksi esille itse maalattuja pääsiäismunia sekä pienen lammas-hahmon, onhan karitsa Jeesuksen symboli.

Kiinalaisten kristittyjen kodeissa on yleensä myös Jeesus-aiheinen patsas, mutta se ei ole mikään pääsiäiskoriste, vaan Jeesus-patsas taikka krusifiksi saa olla esillä näkyvällä paikalla olohuoneessa ympäri vuoden.

 

Kiinalaisilla kristityillä on Oulussa oma raamattupiiri

Keski-Kiinan maaseudulla kasvaneen Judy Songin äiti oli buddhalainen, isä kristitty.

– Mutta ei isä koskaan puhunut Jeesuksesta minulle ja sisaruksilleni.

Opiskeluaikanaan Judy kiinnostui syvemmin kristinuskosta ja halusi tulla kastetuksi.

Oulussa hän osallistuu joka perjantai kiinalaisten kristittyjen omaan raamattupiiriin.

– Osa Oulussa asuvista kiinalaisista käy luterilaisten seurakuntien tilaisuuksissa, osa vapaakirkossa, osa helluntaiseurakunnassa, Song sanoo.

 

Kiina kontrolloi uskonnollista toimintaa

Tiedotusvälineet ovat kertoneet Kiinan tiukentaneen uskonnollisten yhteisöjen valvontaa. Esimerkiksi uskonnollisia kokoontumisia saa järjestää vain viranomaisten hyväksymillä paikoilla ja niitä kontrolloidaan ihmisiä kuvaamalla. Siksi osa kristityistä kokoontuu mieluummin epävirallisesti muualla, ”maan alla”, esimerkiksi ihmisten kodeissa.

Uskonnolliset yhteisöt nähdään uhkana kommunistiselle puolueelle. Esimerkiksi kristittyjä Kiinassa on arviolta 100 miljoonaa. Se on enemmän kuin kommunistisessa puolueessa on jäseniä.

– Kiinassa on mielestäni uskonnonvapaus. Kirkkoon voi mennä turvallisesti, ja uskonnosta on turvallista puhua. Kiinassa saa uskoa mihin haluaa, kunhan ei käytä uskontoa hallitusta vastaan, Judy Song sanoo.

– Massakokoontumiset ovat ei-toivottuja. Uskovien on parempi kokoontua hajallaan ja pienissä ryhmissä, sillä hallitus pelkää uskonnollisten ryhmien joukkovoimaa.

 

Pääsiäinen tuo lämmön ja valon

Judy Songille pääsiäisessä on tärkeää sen ilosanoma: Jeesus ristiinnaulittiin ja nousi kuolleista meidän puolestamme.

Pääsiäinen on Judylle myös tärkeä etappi vuodenkierrossa.

– Se on merkki siitä, että talvi on ohi. Pääsiäinen tuo kevään, lämmön ja auringon ja kohta on taas kesä, Judy Song hymyilee.

 

 

Lue lisää aiheesta:

Ihmiset ja elämä Yleinen