Sanoista puhuivat Anna-Stina Nykänen, Kimmo Kosonen ja Irja Askola. Tilaisuuden juonsi Antti Siukonen (vas.).

Lukutaidottomuus maailmalla jopa hätkäyttävän suurta

18.5.19

Koulutus valuu hukkaan, jos opetusta ei järjestetä äidinkielellä, todettiin Kirkkopäivillä.


Riitta Hirvonen Riitta Hirvonen

264 miljoonaa kouluikäisiä lasta ei käy koulua. Vain 10 prosenttia lapsista Saharan eteteläpuolisessa Afrikassa osaa lukea.

Maailmassa on 617 miljoonaa lasta ja nuorta, joilla ei ole edes lukemisen ja laskemisen perustaitoja.

Satoja miljoonia koululaisia opetetaan edelleen kielellä, joita ei puhuta heidän kotonaan.

Lukutaidottomista on naisia 2/3.

Tällaisiin havahduttavan suuriin  lukuihin heräteltiin ihmisiä lauantaiaamuna Jyväskylässä järjestettävillä Kirkkopäivillä ja Lähetysjuhlilla.

Sanoihin, lukutaitoon, mahdollisuuteen opiskella omalla äidinkielellä perehdyttiin tilaisuudessa, jonka aiheena oli Vallaton ja rajaton Sana.

Lukuja kertoi osallistujille koulutuksen asiantuntija Kimmo Kosonen Suomen Lähetysseurasta. Kosonen totesi painokkaasti, että ilmastomuutoksen lisäksi tällä hetkellä globaalisti pitäisi puhua oppimiskatastrofista.

– Koulutusta on järjestetty,  mutta oppimista ei tapahdu, jos koulutusta ei tarjota omalla äidinkielellä.  Tätä ongelmaa pitää ryhtyä kiireesti ratkaisemaan, Kosonen totesi.

Kun oppilas ei ymmärrä annettua opetusta, riski koulun keskeyttämiselle on suuri. Mahdollisuus käyttää kotikieltä olisi  oppimisen kannalta erityisen tärkeää koulun alkuvaiheessa.

Kososen lisäksi sanoista olivat puhumassa piispa emerita Irja Askola ja toimittaja Anna-Stina Nykänen.

Tilaisuudessa esitetyt luvut perustuvat Unescon keräämiin tietoihin.