Kuva: Omena
Omena esiintyy usein symbolina syntiinlankeemusta käsittelevissä kuvissa.

Koetteleeko Jumala meitä?

22.7.19

Isä meidän -rukouksessa on kohta "äläkä saata meitä kiusaukseen". Ilmaisusta on keskusteltu, koska uutisissa on liikkunut virheellisesti väite paavi Franciscuksen vaatimuksesta muuttaa rukouksen kohtaa kuvaukseksi "älä salli meidän joutua kiusaukseen".


Riitta Hirvonen Pixabay

Kempeleen seurakunnan vs. kirkkoherra Vesa Äärelä, olisiko käännös ”älä salli meidän joutua kiusaukseen” teologisesti parempi?

– Raamatussa on kohtia, joissa kuvataan, kuinka Jumala koettelee ihmistä, kuten Jobia. Jumala ei koettele ”saadakseen” ihmisen lankeamaan, vaan jotta oppisimme jotain oleellista. Jaakobin kirjeessä kirjoittaja ottaa kantaa selkeästi kiusauksiin: ne nousevat meistä itsestämme. Niistä on turha syyttää Jumalaa.

– Kysymykseen ei ole yksioikoisen ”oikeaa” vastausta. Nykyinen raamatunkäännös Matteuksen evankeliumissa kääntää kohdan ”älä anna meidän joutua kiusaukseen”. Siinä pyydetään Jumalan suojelua sille, että emme lankeaisi kiusauksiin.

– Uuden testamentin kreikassa on kuitenkin tässä kohdin problemaattinen, negatiivisesti ilmaistu verbimuoto, jota käytetään yleensä silloin, kun itse asiaa ei vielä edes ole tapahtunut. Tästä kieliopillisesti syystä tätä kohtaa onkin tulkittu lopunajan tuomioon viittaavaksi.

– Jos rukouksen jatko tulkitaan samankaltaisesti pyynnön ensimmäisen osan kanssa, kyse voi olla nimenomaan viimeisestä tuomiosta, pahan valtaan joutumisesta lopullisesti. Jos tulkinta on, että pyynnössä on kyse ihmisen sisäisistä kiusauksista tässä elämässä, Matteuksen ilmaus voidaan tulkita tarkoittavan juuri tätä. Ongelmaksi jää kuitenkin kieliopillinen kysymys.

– Kaikki käännökset ovat siis mahdollisia: ”äläkä saata”, ”älä salli” ja ”älä anna”. ”Älä salli” tai ”älä anna” ilmaisee suojelun pyytämistä pahaa vastaan, ja sitä tukee pyynnön loppuosa ”vaan päästä meidät pahasta” eli Pahasta. Tämä on sekä kieliopillisesti että teologisesti selväsuuntainen verrattuna ”älä saata” -ilmaisuun, joskin sekin on mahdollinen, sillä Raamatussa katsotaan Jumalalla olevan kaikki valta. Kiusaajakaan ei voi ketään kiusata ilman Jumalan sallimusta.

– Yleisesti hyväksytty teologinen ajatus tämän pyynnön kohdalla on, että suhteemme Jumalaan säilyisi. Hän suojelee ja pitää meidät yhteydessään nyt ja aikojen lopussa, kiusausten ja koettelemusten keskellä, ja on päästänyt meidät pahan vallasta.

 

Herättikö juttu ajatuksia? Anna palautetta.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös: 

Vuorisaarnan puolustaja

Rukous on lahja lapsille

 

Lue lisää aiheesta:

Kirkko ja usko