Riikka Honkavaara piirtää paljon. Illalla, kun lapset ovat menneet nukkumaan, hän saattaa piirrellä vielä hetken Raamatun sanoja ja lauseita.

Sanoista tulee kuvia

17.12.19

Riikka Honkavaara piirtää Raamatun sanoja. Piirtäminen on meditaatiota minulle, hän sanoo.


Riitta Hirvonen Riitta Hirvonen (Kuva Riikka Honkavaarasta)

Tuiran seurakunnan papilla Riikka Honkavaaralla on edessään sunnuntain saarnateksti Raamatusta. Valkoiselle paperille alkaa syntyä lauseita: sanoja ja jakeita pyhäpäivän teksteistä.

Honkavaara saattaa piirtää sanojen lisäksi pieniä kuvia.

Jokin yksittäinen sana voi kasvaa ja vahvistua paperilla. Piirustus saattaa jäädä kesken, sillä Honkavaaran mielessä alkaa pyöriä muita sanoja, aivan toisia Raamatun jakeita.

Kun Honkavaara lukee jouluevankeliumia, paperilla on monia lauseita, kuten ”Enkeli sanoi heille: Älkää pelätkö. Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle.”

Pappi kirjoittaa isoin kirjaimin Älkää, hän alleviivaa sanan teille. Ilo-sanan kirjaimet saavat kepeyttä pienistä silmuista.

 

Sanat haltuun piirtämällä

Piirtäjä ei ajattele tekemisensä lopputulosta. Kun kynä koskettaa paperia, Honkavaara ei tiedä tarkasti, mitä on tulossa.

Piirrokset ovat Honkavaaran rukousta ja meditaatiota.

– Käyn keskustelua tekstin kanssa. Olen huono sanojen kanssa, tällä tavalla voin ottaa niitä haltuuni.

Kirjoitetut ja piirretyt sanat ja lauseet resonoivat Honkavaarassa, näin hän itse kuvailee. Kirjoitetut sanat tuntuvat jostakin syystä tutuilta, ne vaikuttavat hänessä. Se, mitä paperilla näkyy, ei ole pyyhkäissyt yli tarttumatta minnekään.

Honkavaara ei arvioi kättensä jälkiä. Hän ei piirrä ja sano lopuksi: nyt kuva on valmis.

– En kuvaile lopputuloksia ilmaisuilla hyvä tai huono. Jos ne puhuttelevat jotakuta toistakin, se ei ole minun käsissäni. Koska olen pappi, on ehkä houkutus ajatella, että julistan näillä, mutta nämä ovat henkilökohtaisia piirroksia.

 

Vastaanottaa voi vain vähän kerrallaan

Wikipedian mukaan Raamatussa on reilusti yli 1000 lukua ja yli 30 000 jaetta. Se merkitsee satojatuhansia sanoja.

Kun pappi lukee kirkon edestä evankeliumitekstin, sekin on usein monen jakeen mittainen. Honkavaara ei usko, että ihmiset pystyvät lopulta ottamaan vastaan kaikkia kuulemaansa.

– He ehkä kuulevat ja ottavat omakseen vain jotakin, kuten minäkin, kun luen etukäteen raamatuntekstejä. Totta kai teologina tiedän, ettei Raamattua opeteta lukemaan silppuamalla sitä yksittäisiin sanoihin. Sanaan kannustetaan perehtymään laajasti, tekstien taustat tuntien.

– Näin minäkin teen saarnaa valmistellessani, mutta se ei sulje pois sitä, etten voisi antaa yksittäisten sanojen ja lauseiden resonoida minussa. Uskon siihen, että Raamatun äärellä joskus ”less is more”. Vähempi on enemmän.

– Irrotan lauseita ja sanoja kokonaisuuksista, mutta kohtelen sanoja kunnioittavasti. Teen piirtämistyöni tosissani.

Vaikka Honkavaaralle piirtäminen on henkilökohtaista meditaatiota, ovat muutamat hänen työnsä päätyneet kortteina myyntiin Essu ja Tossu -putiikkiin Tuiran kirkossa.

Ystävilleenkin hän on lauseita piirtänyt lohdutukseksi surun keskelle. Silloin niissä on ollut lohdullinen viesti Psalmien kirjasta: ”Sinun kädessäsi on elämäni päivät.”

Lue lisää aiheesta:

Ihmiset ja elämä Tuiran seurakunta