Hartaus sunnuntaille 7.6.

Vaikka ihminen kuinka ponnistelee yrittäessään ymmärtää, ei hän käsitä. Ja vaikka viisas väittäisikin ymmärtävänsä, ei hän kuitenkaan ymmärrä. Näin sanotaan Saarnaajan kirjassa.

Salattu Jumala – ja hyvä niin

Koronavirus on Jumalan rangaistus. Näin ovat jotkut kristityt väittäneet viime kuukausina. Heidän väitteensä perustuu syy-seuraussuhteiden pohtimiseen. He ajattelevat, että ihmiskunta on elänyt väärin ja siksi Jumala lähetti tällaisen vitsauksen.

Myös omaa elämäänsä moni heistä tarkastelee näin.

Kristillisessä uskossa ei kuitenkaan ole kyse syy-seuraussuhteiden syynäämisestä. Meidän kolmiyhteinen Jumalamme on ensisijaisesti suurten raamien Jumala.

Hän on luonut jokaisen meistä ja antanut elämän meille lahjaksi. Mitä tahansa vaiheita me elämässämme kohtaammekaan, saamme luottaa, että Jumala on jakamassa ne meidän kanssamme.

Uskon, että elämästä menee maku, jos keskitymme pähkäilemään jokaikistä sattumanvaraista asiaa tyyliin mitähän se Jumala tällä tarkoitti ja kenen syytä tämä on.

Meillä on opetettua tietoa ja ehkä jokin kokemukseen perustuva aavistuskin siitä, mitä Pyhä Kolminaisuus merkitsee. Mutta kun sitä pitäisi alkaa kuvata sanoin, niin jopa onkin vaikeaa. Me kyllä uskomme, että Jumala on Luoja, jonka aikaansaannosta on koko luomakunta, myös jokainen meistä.

Jeesuksen elämästä voimme lukea Raamatusta. Me myös uskomme, että jollakin tavalla Pyhä Henki tekee jatkuvasti hiljaista työtään ihmisten sydämissä.

Mutta miten kolmiyhteinen Jumala on tämän kaiken tehnyt ja tekee ? Se jää meille aina vaan arvoitukseksi.

Saarnaajan synkältä kuulostavat sanat ovat itse asiassa vapauttavat: ”Vaikka ihminen kuinka ponnistelee yrittäessään ymmärtää, ei hän käsitä. Ja vaikka viisas väittäisikin ymmärtävänsä, ei hän kuitenkaan ymmärrä.”

Jumalan toiminta on ihmisen ymmärryksen tavoittamattomissa. Hyvä niin. Ei tarvitse syynätä syy-seuraussuhteita, ei tarvitse ymmärtää, vaan saa kysellä ja ihmetellä. Ja luottaa.

Samuli Korkalainen
Kirjoittaja on pappi, kanttori ja kirkkomusiikin tohtoriopiskelija

 

Läntisessä kirkossa määrättiin vuonna 1334, että helluntain jälkeistä sunnuntaita vietetään Pyhän Kolminaisuuden juhlana. Pyhäpäivän sanomassa kiteytyy kirkon opetus Jumalan kolmiyhteisyydestä. Pyhän Kolminaisuuden päivä on uskontunnustuksen päivä.

Raamatuntekstit puhuvat Jumalan salatusta olemuksesta, joka ylittää kaiken ihmisymmärryksen. Jumala on yksi, mutta hän on ilmoittanut meille itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Hän vaikuttaa Luojana, Lunastajana ja Pyhittäjänä. Usko ei käsittele Jumalan olemusta tiedollisesti eritellen vaan ihmetellen, ylistäen ja hänen armotekojaan julistaen.

 

Raamatun tekstit

Ps. 95: 1-2, 6-7
Nyt iloiten laulakaa Herralle, kohottakaa hänelle riemuhuuto,
hän on meidän turvakalliomme.
  Tulkaa hänen kasvojensa eteen ja kiittäkää,
  virittäkää hänelle riemuvirsi!
Tulkaa, kumartukaa maahan,
polvistukaamme Herran, Luojamme, eteen.
  Hän on meidän Jumalamme ja me hänen laitumensa lampaat,
  joita hänen kätensä kaitsee.

 

Saarn. 8: 16-17

Kun koetin perehtyä viisauteen ja tutkistella sitä työtä, jota ihminen maan päällä yötä päivää tekee saamatta untakaan silmiinsä, niin havaitsin, ettei ihminen voi käsittää Jumalan tekoja, sitä mitä auringon alla tapahtuu; vaikka ihminen kuinka ponnistelee yrittäessään ymmärtää, ei hän käsitä. Ja vaikka viisas väittäisikin ymmärtävänsä, ei hän kuitenkaan ymmärrä.

 

Ef. 4: 1-6

Minä, joka olen Herran vuoksi vankina, kehotan teitä siis elämään saamanne kutsun arvoisesti, aina nöyrinä, lempeinä ja kärsivällisinä. Auttakoon rakkaus teitä tulemaan toimeen keskenänne. Pyrkikää rauhan sitein säilyttämään Hengen luoma ykseys. On vain yksi ruumis ja yksi Henki, niin kuin myös se toivo, johon teidät on kutsuttu, on yksi.
Yksi on Herra, yksi usko, yksi kaste!
Yksi on Jumala, kaikkien Isä!
Hän hallitsee kaikkea, vaikuttaa kaikessa ja on kaikessa.

 

Joh. 15: 1-10

Jeesus sanoo:
”Minä olen tosi viinipuu, ja Isäni on viinitarhuri. Hän leikkaa minusta pois jokaisen oksan, joka ei tuota hedelmää, mutta jokaisen hedelmää tuottavan oksan hän puhdistaa liioista versoista, jotta se tuottaisi hedelmää entistä enemmän. Te olette jo puhtaat, sillä se sana, jonka olen teille puhunut, on puhdistanut teidät. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Eihän oksa pysty tuottamaan hedelmää, ellei se pysy puussa, ja samoin ette pysty tekään, ellette pysy minussa.

Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää. Ilman minua te ette saa aikaan mitään. Joka ei pysy minussa, on kuin irronnut oksa: se heitetään pois, ja se kuivuu. Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne palavat poroksi.

Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, voitte pyytää mitä ikinä haluatte, ja te saatte sen. Siinä minun Isäni kirkkaus tulee julki, että te tuotatte runsaasti hedelmää ja niin osoitatte olevanne opetuslapsiani. Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin olen minä rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani. Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan.”


Jaa sivu eteenpäin


Lue artikkeliin liittyviä aiheita

Mitä mieltä olit artikkelista?

Millaisia ajatuksia tai tunteita juttu herätti? Haluatko lähettää viestin haastatellulle tai jutun tekijälle? Anna risuja tai ruusuja alla olevalla lomakkeella. Arvomme palkintoja palautteen antajien kesken, joten jätä yhteystietosi, mikäli haluat osallistua arvontaan.

Palautelomake (artikkelit)

Aiheeseen liittyvää