Salon kirkon alttaritaulun on maalannut Venny Soldan-Brofelt.

Hartaus: Samassa joukossa hämmästyneiden opetuslasten kanssa

26.7.20

Salon kirkon alttaritaulun alla on kokoonnuttu vuosikymmenten ajan yhdessä ihmettelevien ja hämmästyneiden opetuslasten kanssa. "Kristuksen kirkkaus sai opetuslapset lankeamaan polvilleen, jotkut alttaritaulussa toiset alttarikaiteella", kirjoittaa Mika K T Pajunen.


Teksti: Mika K T Pajunen  . Kuvat: Salon seurakunnan verkkosivut .

Salon kirkon alttaritauluun on kuvattu Kristuksen kirkastuminen. Aihe ei ole ihan helppo.

Kuinka kuvata ulkomuodon muuttumista sillä tavoin kuin Raamattu kirkastumisesta kertoo: ”Vaatteet alkoivat hohtaa niin kirkkaan valkoisina, ettei kukaan vaatteenvalkaisija maan päällä voi sellaista saada aikaan”?

Taiteilija on ottanut tässä kohtaa vapauksia ja tehnyt parhaansa. Vaatteissa välkkyy violetti ja oranssi.

Hyvä niin.

Palvelin Salon kirkossa runsaat kolme vuotta maahanmuuttajien pappina. Otimme vastaan ihmisiä eri puolilta maailmaa. Jotkut tulivat paluumuuttajina, toiset opiskelijoina, ammattilaisina ja rakastavaisina, kolmannet tietämättömiä teitä.

Kokoonnuimme yhdessä kirkastuneen Kristuksen katseen alle yhdessä alttaritaulun hämmästyneiden opetuslasten kanssa.

Kristuksen kirkkaus sai opetuslapset lankeamaan polvilleen, jotkut alttaritaulussa toiset alttarikaiteella. Usein ajattelin, että jos tälle pienelle yhteisölle annettaisiin nimi, nimeäisin sen Kristuksen kirkastumisen seurakunnaksi.

Kristitty on pyhiinvaelluksella kirkkauteen.

Apostoli Paavali kirjoittaa: ”Me kaikki, jotka kasvot peittämättöminä katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kirkkauden kaltaisiksi, kirkkaudesta kirkkauteen.” (2. Kor. 3:18)

Kirkkaus ei kutsu rakentamaan majaa vaan seuraamaan. Jokainen kirkkomatka todistaa tästä samoin kuin jokainen elämä.

Kirkastuminen on muodon muuttumista. Se on Jumalan Pojan näkemistä ja kuulemista ja vanhoista peitteistä vapautumista. Se on myös  Kristuksen kirkkauden heijastamista ja lopulta tulemista siksi miksi Jumala on meidät luonut ja tarkoittanut: omaan yhteyteensä, kirkkaudesta kirkkauteen.

 

Kokoonnuimme yhdessä kirkastuneen Kristuksen katseen alle yhdessä alttaritaulun hämmästyneiden opetuslasten kanssa.

Mika K T Pajunen

Mark. 9: 2-8

Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen, pois toisten luota. Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä ja hänen vaatteensa alkoivat hohtaa niin kirkkaan valkoisina, ettei kukaan vaatteenvalkaisija maan päällä voi sellaista saada aikaan.
    Sitten heille ilmestyi Elia ja hänen kanssaan Mooses, ja nämä keskustelivat Jeesuksen kanssa. Pietari puuttui puheeseen ja sanoi Jeesukselle: ”Rabbi, on hyvä, että me olemme täällä. Me teemme kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle.” Hän ei näet tiennyt mitä sanoa, sillä he olivat kovin peloissaan.
    Samassa tuli pilvi, joka peitti heidät varjoonsa, ja pilvestä kuului ääni: ”Tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa häntä!” Ja yhtäkkiä, kun he katsahtivat ympärilleen, he eivät enää nähneet siellä ketään muuta kuin Jeesuksen yksin.

 

Kirjoittaja on Hiljaisuuden Ystävät ry:n toiminnanjohtaja 

 

Lue lisää aiheesta:

article Kirkko ja usko Yleinen