Ihminen kaipaa sosiaaliselta medialta inhimillisiä sisältöjä

Sosiaalisessa mediassa kannattaisi tiedottaa vähemmän ja keskustella enemmän. Siten some-sisältöihin tuodaan ihmisten kaipaamaa inhimillisyyttä.

|||

Sosiaalisen median sisältöjen tulisi puhutella yleisöä tunteen kautta, sanoo sosiaalisen median asiantuntija Anu Mikkola.

Jos seurakunta haluaa parempaa some-sisältöä, kannattaa Mikkolan mukaan keskittyä inhimillisyyteen ja yhteisöllisyyteen.

– Sosiaalisessa mediassa julkaistaan edelleen paljon yksisuuntaista, tiedottavaa sisältöä. Ihminen kaipaa kuitenkin vuorovaikutusta ja sen somekanavat mahdollistavat.

– Dialogin lisääminen ja yhteisöllisyyden rakentaminen verkossa perustuu jaettuihin kokemuksiin ja tunteisiin. Hyvä sisältö voi tällöin olla mitä vain yhteisössä kohdatun surun ja ajankohtaisen hassuttelun väliltä, sanoo viestintätoimisto Tekirissä sosiaalisen median asiantuntijana työskentelevä Mikkola.

Some-postauksiin tuodaan inhimillisyyttä lopettamalla tiedottaminen ja aloittamalla keskustelu, hän tiivistää.

– Miten puhut ystäviesi kanssa tai millaisia keskusteluja työpaikalla käydään? Somessa voi nostaa ihan samalla tavalla arkisia asioita ja kuulumisia kuin kasvotusten keskustellessakin. Inhimillisyys tarkoittaa, että jaamme asioita, jotka ovat tunnetasolla meille kaikille yhteisiä.

Ja inhimillisessä sisällössä saa näkyä elämän rosoisuus, Mikkola muistuttaa.

Huumori voi osoittautua hankalaksi tyylilajiksi sosiaalisessa mediassa.

– Sosiaalisen median kasvottomuus ja viestien vivahteiden erottamisen hankaluus lisää väärinymmärryksiä. Pientä pilkettä silmäkulmaan kannattaa lisätä aina, mutta vitsilinja pitää päättää porukalla, sillä hyvän vitsin tunnistaa siitä, että joku loukkaantuu aina. Jos huumorin valitsee, on sen takana pystyttävä seisomaan kaikissa tilanteissa.

 

”Kristuksen taivaaseenastumisen päivänä muistellaan sitä, kun Jeesus siirtyi etätöihin”, postasi Kyrkan i Helsingfors helatorstaina Facebook-sivuillaan.

 

Monesti sometusta leimaa suunnitelmallisuuden puute

Mikkolan mukaan suunnitelmallisuuden puute sosiaalisessa mediassa näkyy ulospäin useilta toimijoilta, ei mitenkään leimallisesti seurakunnilla.

– Kuten kaikessa viestinnässä, myös somessa kannattaa miettiä, mihin resursseja laitetaan kiinni ja miksi. Oman viestinnän tavoitteet kannattaa kirkastaa, jotta saa somesta kaikki tehot irti.

Seurakuntien työntekijöitä some-aiheisessa webinaarissa elokuun lopulla kouluttanut Mikkola kannustaa seurakuntia myös analysoimaan julkaisemansa some-sisällön dataa, erityisesti vastavuoroisuutta: reagoiko yleisö julkaisuihin, vastaako seurakunta yleisönsä kommentteihin?

– Kun sisällöntuotantoon laitetaan voimavaroja, on syytä seurata, mitä niillä saadaan aikaan, Mikkola sanoo.

 

Somettajan pitää ymmärtää, miten algoritmi toimii

Seurakunnan sosiaaliseen mediaan sisältöjä tekevien kannattaisi Mikkolan mukaan ymmärtää, miten esimerkiksi Facebookin algoritmi toimii.

– Algoritmi on koodi, joka jokaisen somekanavan taustalla valikoi, mitä sisältöä sinulle näytetään. Algoritmi näyttää ihmisten uutisvirtaan paljon mieluummin ”kissan kummin kaiman kesäkuulumisia” kuin yritysten, järjestöjen tai yhteisöjen viestejä.

– Tämä perustuu some-alustojen bisnesmalliin, jossa rahaa saadaan mainostajilta. Jos ei halua käyttää mainosrahaa, pitää ymmärtää algoritmia. Toisin sanoen tuottaa sisältöä, joka sitouttaa yleisöä.

– Kun tuotamme sisältöä, joka saa tykkäyksiä, jota jaetaan ja jota kommentoidaan, algoritmi alkaakin olla sitä mieltä, että sisältöjämme voisi jatkossakin näyttää yhä useammalle henkilölle. Some on algoritmin koti ja meidän on menestyäksemme pelattava sen säännöillä.

Anu Mikkola (Kuva: Tekir)

 

Nyt seurakuntien kannattaisi satsata some-kanavillaan videoihin, sillä some-kanavat antavat paljon näkyvyyttä liikkuvalle kuvalle, Anu Mikkola vinkkaa.

Mikkola kannustaa seurakuntia tutkailemaan, minkälaista sisältöä muut seurakunnat tuottavat sosiaaliseen mediaan. Malliakin voi ottaa, mutta kuten Mikkola sanoo: jos käyttää toisen kehittämää reseptiä, maustaa kannattaa oman maun mukaan.

– Olisi hienoa, jos jokainen some-sisältöjä tekevä seurakunta löytäisi oman äänensävynsä, joka toistuisi tunnistettavana läpi linjan.


Jaa sivu eteenpäin


Lue artikkeliin liittyviä aiheita

Mitä mieltä olit artikkelista?

Millaisia ajatuksia tai tunteita juttu herätti? Haluatko lähettää viestin haastatellulle tai jutun tekijälle? Anna risuja tai ruusuja alla olevalla lomakkeella. Arvomme palkintoja palautteen antajien kesken, joten jätä yhteystietosi, mikäli haluat osallistua arvontaan.

Palautelomake (artikkelit)

Aiheeseen liittyvää