Körtit, miksi te ette puhuttele toisianne?

20.1.21

Vanhoillislestadiolaisessa liikkeessä on yhä voimassa hoitamisen kulttuuri eli hoitokokoukset (Kaleva 14.1.). Liikkeen parissa puhuttelukäytäntöä perustellaan Raamatulla. Eikö Matteuksen evankeliumia lueta samalla tavalla herännäisyydessä?


Teksti: Riitta Hirvonen . Kuvat: Shutterstock .

Matteuksen evankeliumin 18. luvussa on kohta, jossa syntiä tekevää veljeä kehotetaan puhuttelemaan ensin kahden kesken ja jos hän ei ota neuvosta vaaria, mukaan pitää ottaa pari todistajaa ja yrittää jälleen saada syntinen ymmärtämään rikkomuksensa (Matt 18: 15–18).

Herättäjä-Yhdistyksen aluesihteeri Urpo Karjalainen, miksi hoitokokouksia ei herännäisyydessä pidetä eli tämä raamatunkohta on tulkittu eri tavalla kuin lestadiolaisessa liikkeessä?

– ”Pitkitä Herran edessä ikävöimistä niin kauan, kun tohdit huutaa Kristusta itsellesi auttajaksi ja tielle taluttajaksi.” Tämä herännäisyyden johtajan Paavo Ruotsalaisen neuvo kuvannee hyvin herätysliikkeen sielunhoidollisuutta. Paino on siinä, että katsotaan Kristukseen eikä ihmisen vikoihin.

– Raamatusta ei ole tullut heränneiden historiassa erityistä käyttäytymisen ja elämän oppikirjaa. Raamatun tekstit yhdistettiin jumalanpalvelukseen, kirkossa käyntiin ja suuriin kirkollisiin juhlapyhiin.

– Muilta osin hartaudenharjoituksen keskukseksi tuli Siionin virsien veisuu. Useimmissa Siionin virsien painoksissa oli kirjoitus ”Virsikirja kotihartauden tarpeeksi”.

– Paavo Ruotsalaisen kirjeissä on siellä täällä maininta ”Lue itse Pyhästä Raamatusta”. Se, mitä tulee lukea, ei kohdistu kenenkään moraalisiin rikkomuksiin, vaan Kristuksen laupeuden etsintään.

Onko herännäisyydessä lainkaan käytäntöjä, joissa toinen herätysliikkeeseen kuuluva puhuttelisi toista herännyttä esimerkiksi harhaoppisuudesta tai synniksi luokitellun käytöksen vuoksi?

– Herännäisyyden vaiheissa on ollut aikoja, jolloin painotettiin maailmasta erottautumista. Nyt elämme aikaa, jolloin tutkimusten mukaan herättäjäjuhlilla kävijöiden moraaliset arvot ovat samanlaisia kuin muilla suomalaisilla.

– Seurat ovat heränneiden erityinen tapa veisata yhdessä Herralle se, mikä ihmisiä vaivaa: synti, sairaus, kuolemanpelko, suru, mutta yhtä aikaa myös kaikki elämän ilo.

– Herännäisyyden näkökulmasta on nykyisin mahdotonta kuvitella, että joku ihminen otettaisiin moraalisesta rikkeestä kiinni, ja hän joutuisi tilille joillekuille toisille. Mikäli asianosainen on rikkonut lakia ja joutuu oikeuteen, tilinteon hoitaa yhteiskunnan oikeusistuin.

Jutusta voi antaa toimitukselle palautetta.

 

Lue lisää aiheesta:

Ihmiset ja elämä Kirkko ja usko