Keskusteluapuun haetaan vapaaehtoisia auttajia

Onko sinulla jo elämänkokemusta, oma elämä tasapainossa ja vahva halu auttaa lähimmäistä? Siinä tapauksessa sopisit hyvin vapaaehtoiseksi päivystäjäksi kirkon keskusteluapuun.

|

Päivystäjän tehtävistä kiinnostuneille järjestetään Oulussa koulutus maalis–huhtikuussa. Ennen koulutusta kaikki vapaaehtoiseksi haluavat haastatellaan. 

– Kyseessä on vapaamuotoinen juttuhetki, jossa käydään läpi sitä, millaiset valmiudet ihmisellä on ryhtyä tämänkaltaiseen auttamistehtävään, sanoo Oulun Palvelevan puhelimen toiminnanohjaaja Taavi Aalto

– Kirkon keskusteluavussa jutellaan ihmisten kanssa elämän isoista asioista. Siksi on välttämätöntä, että päivystäjän oma elämäntilanne on tasapainossa, Aalto selittää.

Olisi hyvä, että päivystäjällä olisi sen verran ikää, että hän on jo ehtinyt esimerkiksi opiskella tai olla työelämässä ja hän olisi siis niin sanotusti ehtinyt nähdä ja kokea elämää.

Päivystäjien koulutuksessa annetaan työkaluja käsitellä yleisimpiä aiheita, joihin kirkon keskusteluavusta haetaan apua. Siinä käydään myös läpi keinoja, joilla päivystäjä turvaa omaa jaksamistaan. 

– Tarjolla on todella palkitseva vapaaehtoistyö viihtyisissä tiloissa. Lisäksi vapaaehtoinen saa vertaistukea pitkään päivystäjänä toimineilta sekä työnohjausta, jossa voi purkaa tuntojaan kerran kuukaudessa tai tarvittaessa useamminkin, Aalto summaa.

Palvelevan puhelimen tai palvelevan chatin päivystäjäksi ryhtyvä sitoutuu antamaan aikaansa vähintään kerran kuukaudessa 2–3 tunnin ajan. 

– Mihin kellonaikaan vapaaehtoistehtävä sijoittuu, riippuu kanavasta: Palveleva puhelin toimii joka päivä iltakuudesta puoleen yöhön, Palveleva chatti taas on auki joka arkipäivä kello 12–20.

 

Yli puolet yhteydenotoista liittyy yksinäisyyteen.

 

Kirkon keskusteluapuun tuli viime vuonna hiukan päälle 99 000 yhteydenottoa. 

Päivystäjiä eri puolilla Suomea on noin 1000. Osa on koulutettuja vapaaehtoisia, osa kirkon työntekijöitä.

– Meillä Oulussa päivystäjiä on viitisenkymmentä, tällä hetkellä hiukan liian vähän, sanoo Oulun Palvelevan puhelimen toiminnanohjaaja Taavi Aalto.

Yhteyttä keskusteluapuun otetaan monenlaisista syistä. Yli puoleen yhteydenotoista liittyy yksinäisyys.

Avuntarve voi liittyä myös ihmissuhteisiin, mielen hyvinvointiin tai arjessa jaksamiseen – esimerkiksi toimeentulon tai opiskeluelämän ongelmiin. 

– Puheluissa ja nettikeskusteluissa voi olla aiheena myös hengellisyys taikka esimerkiksi seksuaalisuus, riippuvuudet, kuolema ja itsetuhoiset ajatukset. 

Kirkon keskusteluapu ei ole Suomessa ainoa auttamisen kanava. Esimerkiksi lukuisilla järjestöillä on auttavia puhelimia ja chatteja. 

– Meidän erikoisuutemme on se, että aihetta ei ole rajattu ja keskustelemme myös hengellisistä teemoista, Aalto määrittelee.

 

Jonotusaika kirkon palvelevaan puhelimeen ja chattiin on keskimäärin kolme minuuttia.

 

Kirkon keskusteluapu on osa kirkon tekemää diakonia- ja sielunhoitotyötä. 

Kirkon Palveleva puhelin on Suomen vanhin palveleva puhelin, se on toiminut vuodesta 1964 alkaen ja Oulussa yli 50 vuotta.

Palvelevaan puhelimeen tai Palvelevan chattiin saa yhteyden nopeasti: viime vuonna jonotusaika oli keskimäärin vain kolme minuuttia.


Kiinnostuitko päivystäjän tehtävästä? Ota yhteys taavi.aalto@evl.fi

  • Palveleva puhelin numerossa 0400 221 180 on avoinna joka ilta klo 18–24.
  • Palveleva chat (evl.fi/kirkonkeskusteluapu) vastaa mape klo 12–20.
  • Palvelevaan nettiin (evl.fi/kirkonkeskusteluapu) voi kirjoittaa milloin vain.
  • Yhteyttä voi ottaa nimettömänä.

Jaa sivu eteenpäin


Lue artikkeliin liittyviä aiheita

Mitä mieltä olit artikkelista?

Millaisia ajatuksia tai tunteita juttu herätti? Haluatko lähettää viestin haastatellulle tai jutun tekijälle? Anna risuja tai ruusuja alla olevalla lomakkeella. Arvomme palkintoja palautteen antajien kesken, joten jätä yhteystietosi, mikäli haluat osallistua arvontaan.

Palautelomake (artikkelit)

Aiheeseen liittyvää