Earth Hour viestittää valoja sammuttaen huolta ilmastonmuutoksesta

Useat seurakunnatkin osallistuvat maailmanlaajuiseen ilmastotapahtumaan lauantaina 27. maaliskuuta kello 20.30–21.30.

|

Earth Hour on ympäristöjärjestö WWF:n järjestämä maailman suurin ilmastotapahtuma, jonka aikana näytetään valomerkki ilmaston puolesta sammuttamalla turhat valot tunnin ajaksi. Tämän symbolisen eleen avulla jokainen voi ilmaista päättäjille huolensa ympäristön tilasta ja ilmastokriisistä.

Oulun seurakunnissa valoja sammutetaan kiinteistöistä ja hautausmailta kello 20.30–21.30. Valot jätetään palamaan kuitenkin paikkoihin, joissa valaistus on turvallisuussyistä tarpeen.

Oulun tuomiokirkko on avoinna yksityistä hiljentymistä varten kello 17–21.30. Kirkkoon voidaan ottaa koronaturvallisesti 24 ihmistä kerralla, kun he sijoittuvat kirkon neljään eri ristisakaraan.

Kirkko valaistaan tunnelmallisesti.

– Kirkkoa on mukava katsella eri näkökulmasta kuin ehkä tavallisesti, ja jo hämärä tuo uuden ulottuvuuden tilaan, kuvailee tuomiorovasti Satu Saarinen.

Myös Muhoksen seurakunta sammuttaa valoja lauantaina kello 20.30–21.30. Seurakunta myös haastaa ihmisiä tekemään lupauksen planeetalle.

Sitoumuksen toimia luonnon ja ilmaston hyväksi voi tehdä osoitteessa wwf.fi/earthhour/tee-lupaus-planeetalle/

Ympäristölupauksen WWF:n nettisivuilla tekevä saa samalla nähdä, mitä muut ovat luvanneet tehdä ympäristön puolesta.

 

Earth Hour -tapahtumaa vietetään myös muilla tavoin kuin valoja sammuttamalla.

Esimerkiksi Espoossa ruotsinkielisen seurakunnan kanttorit järjestävät puolen tunnin konsertin lauantai-iltana. Konsertti on katsottavissa Facebookissa (Esbo svenska församling) kello 20.30 ja myöhemmin tallenteena.

Joissakin kouluissa tapahtuma huomioidaan jo perjantaina esimerkiksi viettämällä koulupäivä luonnonvalossa sekä ilman sähköisiä apuvälineitä.

Earth Hour sai alkunsa vuonna 2009 Australiassa. Suomessa tapahtuma järjestettiin ensi kertaa 2009. Viime vuonna mukana oli 190 maata ja maantieteellistä aluetta sekä miljoonia yksityishenkilöitä, yhteisöjä ja yrityksiä.

Viime vuonna tapahtuma painottui lähes täysin verkkoon. Earth Houriin liittyvät päivitykset keräsivät sosiaalisessa mediassa 4,7 miljardia näyttökertaa.

Lue lisää: https://wwf.fi/earthhour


Jaa sivu eteenpäin


Lue artikkeliin liittyviä aiheita

Mitä mieltä olit artikkelista?

Millaisia ajatuksia tai tunteita juttu herätti? Haluatko lähettää viestin haastatellulle tai jutun tekijälle? Anna risuja tai ruusuja alla olevalla lomakkeella. Arvomme palkintoja palautteen antajien kesken, joten jätä yhteystietosi, mikäli haluat osallistua arvontaan.

Palautelomake (artikkelit)

Aiheeseen liittyvää