Sata kirkon työntekijää koulutettiin Sekasin-chatin päivystäjäksi

31.5.21

Paha olo, ihmissuhdeongelmat, itsetuhoisuus - muun muassa näistä syistä nuoret ottavat yhteyttä Sekasin-chattiin. Päivystäjäpulaa helpottaa hieman, että kevään aikana yhteydenottoihin vastaamaan on koulutettu sata kirkon työntekijää.


Sata kirkon työntekijää on koulutettu kevään aikana nuorille suunnatun Sekasin-chatin päivystäjäksi. Päivystäjistä on silti edelleen kova pula: vain joka viides avuntarvitsija pääsee chattiin läpi.

Sekasin-chat perustettiin vuonna 2016 osana Ylen ja mielenterveysjärjestöjen yhteistä mielenterveyskampanjaa. Viikon aikana chattiin tuli 13 000 yhteydenottoa. Nyt keskusteluapua saa vuoden jokaisena päivänä puoleenyöhön saakka.

– Yleisimmät aiheet chatissa ovat paha olo, kuten ahdistuneisuus ja pelot, ihmissuhdeasiat kuten kaverit, perhe ja parisuhde, sekä itsetuhoisuus, jonka ottaa esille joka kymmenes asiakas, kertoo Sekaisin Kollektiivin toiminnanjohtaja Satu Raappana.

– Nuoret ovat ryhmä, joka on kärsinyt etäajasta ja kokoontumisrajoituksista kenties eniten. Yhdessäololla on nuoruudessa aivan keskeinen merkitys. Nuori luo itseään suhteessa muihin nuoriin. Tämä on ollut heille pitkä aika olla pois vertaistensa joukosta. Korona on tuonut keskusteluihin toivottomuutta ja tulevaisuuden hämärtymistä, Raappana jatkaa.

Yhteydenottojen määrä kasvaa koko ajan. Vaikka päivystäjiä on jo kaikkiaan 1800, myös jonot kasvavat samaan tahtiin kun päivystäjiä saadaan lisää.

Satu Raappanan mielestä kirkon työntekijät sopivat erinomaisesti tähän työhön.

– Kirkon pitää olla siellä, missä ihmiset ovat, ja Sekasin-chat tavoittaa tällä hetkellä paljon nuoria.

– Nyt on koulutettu kirkon ammattilaisia. Seuraavassa vaiheessa on tarkoitus kouluttaa vapaaehtoisia kirkon piiristä, kertoo Kirkkohallituksen kasvatus ja perheasioiden johtaja, Jarmo Kokkonen jatkosuunnitelmista.

 

Lue lisää aiheesta:

Ihmiset ja elämä Yleinen