Pääkirjoitus: Yksi tyyli ei toimi kaikille

27.7.21

Rippikoulut ovat merkkipaalu, jonka vetävyydestä on huolehdittava. Myös rippikouluissa on käytettävä vaihtoehtoisia tapoja oppia ja opettaa, kirjoittaa Elsi Salovaara. Seuravaksi voisi toteutua kuvataideripari tai joogaripari?


Teksti: Elsi Salovaara .

Meillä jokaisella on oma tyylimme tehdä asioita, olipa kyse ikkunanpesusta tai ruokakassin pakkaamisesta.

Sama pätee tiedon omaksumiseen. Yksi tapa oppia ei toimi kaikille. Siksi on käytettävä vaihtoehtoisia tapoja oppia ja opettaa – myös rippikouluissa.

Viime vuosina on kiinnitetty yhä enemmän huomiota erilaisiin opetusmetodeihin. Kaikenikäisiä oppijoita kannustetaan tiedonetsintään ja olennaisen tiedon löytämiseen, joko itsekseen tai ryhmässä. Tekemällä oppimisen hyödyt on myös ymmärretty.

Rippileireillä opiskellaan kristinuskon – ja koko elämän – perusjuttuja. Yhdessä pohditaan synnin ja omatunnon olemusta, rakkautta, lähimmäisyyttä, kärsimystä, kuolemaa ja armoa.

Näitä teemoja voi käsitellä monilla tavoin ja monenlaisissa ympäristöissä. Oulun seudullakin on järjestetty ainakin niin partioripareita, vaellusripareita, lasketteluripareita kuin mediaripareita.

On hyvä, että rippikouluissa on valinnanvaraa, eikä kaikkia toteuteta saman kaavan mukaan. Myös rippikouluissa opetustyylien on hyvä päivittyä ajan mukana.

Kuten Kiimingin mediarippikoulussa on huomattu, työntekijöiden osaaminen ja harrastuneisuus kannattaa hyödyntää. Seuraavaksi voisi toteutua kuvataideripari tai joogaripari?

Tänäkin vuonna me toimittajat olemme vierailleet useilla rippikoululeireillä tekemässä juttuja. On aina yhtä sykähdyttävää huomata, kuinka mutkattomasti nuoret suhtautuvat uskonasioihin.

Rippikoulut ovat yhä yksi nuorten elämän merkkipaaluista. Vaikka suhde kirkkoon ja kotiseurakuntaan saattaa vuosien varrella etääntyä, rippikouluista jää valtaosalle osallistujista lämmin muisto.

Sen syntyminen kannattaa varmistaa mahdollisimman monipuolisella rippikoulutarjonnalla.

=> Anna palautetta tekstistä

Lue lisää aiheesta:

Näkemyksiä