Nuoret haluavat keskustella uskonnoista
Palkittu uskonnonopettaja Janna Väänänen vierailee opiskelijoittensa kanssa eri kirkoissa ja uskonnollisissa yhteisöissä.
Miksi lukiossa opiskellaan uskontoa? Tätä vuoden 2024 uskonnonopettajaksi vastikään valittu Madetojan musiikkilukion opettaja Janna Väänänen saattaa kysyä opiskelijoiltaan uuden opintojakson alussa.
Kempeleläisen Väänäsen mukaan opiskelijat oivaltavat uskonnonopetuksen merkityksen koko ajan paremmin.
– Nuoret linkittävät nopeasti opetuksen ajankohtaisiin yhteiskunnallisiin aiheisiin, kuten Yhdysvaltojen presidentinvaaleihin. Jos me Suomessa pohdimme hieman ihmeissämme ehdokas Trumpin suurta kannatusta, ymmärrystämme voi lisätä perehtyminen Amerikan evankelikaaliseen liikkeeseen, jonka parista Trump saa kannatusta, Väänänen toteaa.
– Nuoria kiinnostaa uskontojen linkittyminen populaarikulttuuriin, kuten musiikkiin, elokuviin, peleihin ja kirjallisuuteen. Uskonnon tunneilla keskustellaan myös median ja uskonnon yhteenkietoutumisesta. Keskustelu uskonnonvapaudesta vie helposti pohtimaan vaikkapa Kiinan uiguurimuslimien oikeutta omaan uskontoon.
– Yksi lempiajatuksistani on, että uskonnontunneilla puhutaan ikuisista, ajattomista asioista, jotka ovat silti ajankohtaisia, Suomen uskonnonopettajain liiton tunnustuksen saanut Väänänen kiteyttää.
Keskustelua syntyy
turvallisessa ilmapiirissä
Vuoden uskonnonopettaja -huomionosoituksen taustalla on muun muassa arvostus Väänäsen opetusmenetelmiä kohtaan. Liitto kuvaa niitä monipuolisiksi ja opiskelijoita aktivoiviksi.
Opettajalla ei ole kuitenkaan erityistä kikkaa tai niksiä opiskelijoiden mukaan saamiseksi.
– Tärkeää on saada keskustelu soljumaan oppitunneilla. Tämä ei ole yksinkertainen asia, sillä samaan uskonnonopetusryhmään tulevat nuoret eivät ensi alkuun useinkaan tunne toisiaan. He saattavat tulla hyvinkin eri kaveriporukoista.
Väänänen pitää tärkeänä turvallisen ilmapiirin luomista luokkahuoneeseen. Se vapauttaa keskustelun.
– Totean mielelläni opiskelijoille, ettei tyhmiä kysymyksiä ole ja että ihmettely sekä kriittisyys on sallittua. Minun työtäni on taustoittaa esillä olevia asioita. Se on usein näkökulmien tarjoamista, jotta opiskelijoilla on materiaalia oman näkemyksen muokkaamiseen.
– Tunneilla ei tarkastella kenenkään henkilökohtaista maailmankatsomusta. Uskonnonopetuksen tehtävä on tarjota nuorille hyvä, laaja yleissivistys uskonnoista ja katsomuksista. Tavoittelen mielelläni kokemusta oppimisen ja oivalluksien ilosta.
Vieraat ovat
tervetulleita oppitunneille
Janna Väänäsen tunneilla on usein vierailijoita, ja opettaja opiskelijoineen käy myös tapaamassa eri uskontojen edustajia.
Vierailuja on tehty esimerkiksi Oulun Adventtiseurakuntaan ja Myöhempien aikojen pyhien Jeesuksen kristuksen kirkkoon Oulussa.
Väänänen kehuu nuoria hyviksi keskustelijoiksi, ja kohtaamiset ovat olleet hyviä. Opettajan mielestä nuorilla on vilpitöntä uteliaisuutta uskontoja kohtaan, ja he suhtautuvat myös uskonnottomuuteen kiinnostuneina.
– Opiskelijat hallitsevat kunnioittavan keskustelun, hän arvioi.
Nyt Väänänen toivoo, että hänen opiskelijansa pääsisivät tutustumaan Oulun tuomiokirkon esineistöön ja taiteeseen.
Vuoden 2024 uskonnonopettajaa pidetään paikallistason uskonnonopetuksen aktiivisena kehittäjänä. Väänänen on toiminut useita vuosia Oulun seudun uskonnonopettajien paikalliskerhon puheenjohtajana järjestäen muun muassa koulutuksia ja opintoretkiä.
Jaa sivu eteenpäin
Lue artikkeliin liittyviä aiheita
Mitä mieltä olit artikkelista?
Millaisia ajatuksia tai tunteita juttu herätti? Haluatko lähettää viestin haastatellulle tai jutun tekijälle? Anna risuja tai ruusuja alla olevalla lomakkeella. Arvomme palkintoja palautteen antajien kesken, joten jätä yhteystietosi, mikäli haluat osallistua arvontaan.