Palmusunnuntaista piinaviikon kautta pääsiäisen riemuun

Palmusunnuntai on tänä vuonna 2. huhtikuuta. Palmusunnuntai aloittaa niin kutsutun hiljaisen viikon, jota kutsutaan myös nimellä piinaviikko. Tällä pääsiäistä edeltävällä viikolla muistellaan Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita.

|||||

Pääsiäisenä juhlitaan Kristuksen ylösnousemista kuolleista. Jeesuksen ylösnousemus on kristillisen uskon ydinkohtia. Kristityille se merkitsee,  että Kristus on avannut uuden tien kuolemasta elämään, synnistä sovitukseen ja kadotuksesta pelastukseen.

Raamatunkohdat kuljettavat palmusunnuntaista piinaviikon kautta pääsiäispäivän riemuun:

Palmusunnuntai: Jesus ratsastaa Jerusalemiin

Palmusunnuntai muistuttaa myös Jeesuksen saapumisesta Jerusalemiin. Jeesus ratsasti aasilla Jerusalemiin ja kansa heitti hänen eteensä tielle palmunlehviä. Väkijoukko juhli häntä huutaen Hoosianna eli Oi, auta.

Palmusunnuntaina on ollut tapana tuoda kirkkoon palmunoksia ja niistä tehtyjä koristeita. Niitä on kannettu myös palmusunnuntain kulkueissa. Pohjoisemmissa maissa on käytetty pajunoksia palmunoksien sijasta. Palmunoksa ja pajut ovat tässä yhteydessä toivon, voiton ja Kristuksen kuninkuuden vertauskuvia. Kristuksen seuraajille ne merkitsevät ikuisen elämän tunnusta.

Joh 12:1224

Kuva: Pixabay

Hiljainen viikko: muistelemme Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita

Hiljaisen viikon jumalanpalveluselämässä voidaan kärsimyshistoria jakaa eri päiville, jolloin voidaan seurata evankeliumeista koottuja ahtitekstejä. Maanantaihin kuuluvat Jeesuksen rukous Getsemanessa, hänen vangitsemisensa ja Pietarin kieltäminen (toinen ahti), tiistaihin Jeesuksen tutkiminen neuvoston, Pilatuksen ja Herodeksen edessä (kolmas ahti) ja keskiviikkoon hänen tuomitsemisensa ja viemisensä Golgatalle (neljäs ahti). Jeesuksen ristinkuolema (viides ahti) ja hautaaminen (kuudes ahti) kuuluvat pitkäänperjantaihin. Ehtoollisen asettaminen, joka sisältyy ensimmäiseen ahtiin, kuuluu kiirastorstaihin.

Ahtitekstit seuraavat rakenteeltaan vuoden 1913 evankeliumikirjaa, ja ne noudattavat vuoden 1992 raamatunkäännöstä. Ahtitekstien sijaan nykyisessä evankeliumikirjassa on katkelmat Luukkaan, Johanneksen ja Matteuksen evankeliumeista.

Joh. 18: 127

Joh. 18: 2840

Joh. 19: 116

Kiirastorstai: Jeesus asettaa ehtoollisen

Kiirastorstain aihe on kertomus Jeesuksen ja hänen opetuslastensa viimeisestä yhteisestä ateriasta ja pyhän ehtoollisen asettamisesta. Lisäksi kiirastorstaina muistellaan Jeesusta, joka pesee opetuslasten jalat. Konkreettinen jalkojenpesu on edelleen kiirastorstain jumalanpalveluselämään kuuluva tapa monissa kirkkokunnissa.

Kiirastorstai-iltana ja kiirastorstaiyönä Jeesus vetäytyi Getsemanen puutarhaan rukoilemaan voimaa Isältään. Tuolloin Mestarinsa kavaltanut Juudas johdatti Jeesuksen viholliset, juutalaisen temppelipapiston, saddukeukset ja roomalaiset sotilaat pidättämään Jeesuksen.

Joh 13:115

Luuk. 22:14–20

Maalaus: Carl Bloch

Pitkäperjantai: Jeesus ristiinnaulitaan

Pitkäperjantaina muistellaan Jeesuksen ristiinnaulitsemista ja kuolemaa Golgatalla. Pitkäperjantain sanoma julistaa: Kristus on kuollut meidän edestämme, hänen sovitustyönsä on täytetty. Surun ohella pitkäperjantaihin liittyy myös kiitollisuus, sillä Kristus sovitti kuolemallaan ihmisten synnit.

Joh.19: 1630

Luuk. 23: 4449

Joh. 19: 3142

Maalaus: Diego Velázquez

Ensimmäinen pääsiäispäivä: tyhjän haudan ihme

Pääsiäispäivä, sunnuntai, on Jeesuksen ylösnousemuksen juhla.

Enkeli kääntyi naisten puoleen ja sanoi: ”Älkää te pelätkö. Minä tiedän, että te etsitte ristiinnaulittua Jeesusta. Ei hän ole täällä, hän on noussut kuolleista, niin kuin itse sanoi.” (Matt. 28:5–6)

Pääsiäisen sanoma on kristillisen uskon ydin ja perusta. Enkelin viesti saavuttaa tyhjän haudan edessä seisovat opetuslapset. Kristus on herätetty kuolleista. Hän on voittanut kuoleman, synnin ja kadotuksen vallan. Ylösnousemus vahvistaa, että Jeesus on Jumalan Poika. Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista, elämä on voittanut kuoleman.

Joh. 20: 110

Kuva: Pixabay

Toinen pääsiäispäivä: Jeesus ilmestyy seuraajilleen

Toisena pääsiäispäivänä muistetaan ylösnousseen Jeesuksen ilmestymistä häntä seuranneille naisille ja opetuslapsille Emmauksen tiellä. Ilmestykset vakuuttivat heidät Jeesuksen kuolleista nousemisesta ja jatkuvasta läsnäolosta maailmassa.

Joh. 20: 1118

Maalaus: Robert Zünd

 


Jaa sivu eteenpäin


Lue artikkeliin liittyviä aiheita

Mitä mieltä olit artikkelista?

Millaisia ajatuksia tai tunteita juttu herätti? Haluatko lähettää viestin haastatellulle tai jutun tekijälle? Anna risuja tai ruusuja alla olevalla lomakkeella. Arvomme palkintoja palautteen antajien kesken, joten jätä yhteystietosi, mikäli haluat osallistua arvontaan.

Palautelomake (artikkelit)

Aiheeseen liittyvää