Oppilaitosnuorisotyöntekijä tietää, että opiskelija kaipaa yhteisöllisyyttä

Olohuonetoiminta antaa tilaisuuden tutustua toisiin opiskelijoihin sekä opiskelijoiden tukena olevaan henkilökuntaan. ”Tällaista yhteisöllisyyttä on kaivattu”, sanoo kahdessa oppilaitoksessa toimiva nuorisotyöntekijä Terhi Vihriälä.

Kunpa joku kysyisi, mitä kuuluu. Tätä toivottiin hyvinvointikyselyssä, joka tehtiin keväällä Oulun palvelualan opistossa ja Suomen Diakoniaopiston Oulun oppilaitoksessa.

Terhi Vihriälä on yksi niistä ihmisistä, jotka näillä kouluilla vastaavat kuulluksi ja huomatuksi tulemisen tarpeeseen.
Oppilaitosnuorisotyöntekijänä Vihriälä vahvistaa opiskelijoiden hyvinvointia yhdessä muun muassa kuraattorin, psykologin ja seurakunnan oppilaitostyöntekijän kanssa.

– Jalkaudun esimerkiksi koulun käytäville ja käyn kysäisemässä nuorten kuulumisia. Myös he voivat tulla minun luokseni kertomaan, mitä on mielen päällä tai laittaa viestiä some-kanavien kautta, Vihriälä sanoo.

Vihriälä on oppilaitosnuorisotyöntekijänä vielä uuden äärellä. Työ alkoi helmikuussa, mutta korona vei oppilaat osaksi kevättä etäopetukseen. Lähiopetukseen palattiin vasta loppukeväästä.

Suoraan peruskoulusta tulleille opiskelijoille on suuri harppaus aloittaa ammatilliset opinnot, ottaa vastuuta omasta opiskelusta ja alkaa hoitaa itsenäisesti monia käytännön asioita.

 

Vihriälä sanoo, että pienelle osalle nuoria paluu kotoa oppilaitoksen sosiaalisiin tilanteisiin tuntui ylitsepääsemättömän ahdistavalta.
– Loppukeväästä olin muutamalle nuorelle ihan konkreettisena tukena: hain heidät koulun pihasta ja kuljin heidän kanssaan yhtä matkaa luokkaan saakka, Vihriälä kertoo.
– Nyt syksyllä sosiaalisten tilanteiden pelkoa on ollut havaittavissa vähemmän, kesällä monella on ehtinyt olla toisten ihmisten kohtaamisia ja opintoihin paluu on tuntunut helpommalta.

Pelokkuuden sijaan ilmassa on ollut ennemminkin jännitystä.
– Uusia opiskelijoita jännittää uuden alku ja etenkin suoraan peruskoulusta tulleille on suuri harppaus aloittaa ammatilliset opinnot, ottaa vastuuta omasta opiskelusta ja alkaa hoitaa itsenäisesti monia elämän käytännön asioita.

Olohuonetoiminnassa kahvitellaan ja tullaan tutuiksi

Opiskelijoille järjestettiin keväällä niin sanottua olohuonetoimintaa. Koulupäivän aikana pidetyissä kohtaamisissa muun muassa pelattiin lautapelejä, kahviteltiin ja käsiteltiin hyvinvointiin liittyviä teemoja.


– Opiskelijoilta saadun palautteen mukaan tapaamiset tuovat päiviin kaivattuja tauon paikkoja sekä tilaisuuden jutella toisten opiskelijoiden kanssa. Tällaista yhteisöllisyyttä kaivattiin.

Olohuonetoiminta jatkuu nyt syksyllä. Opiskelijoille avoimissa kohtaamispaikoissa muun muassa kahvitellaan ja jutellaan. Samalla oppilaitosnuorisotyöntekijä ja muu oppilaiden tukena oleva henkilökunta tulevat nuorille tutummiksi.

=> Kommentoi tai anna palautetta jutusta

Samasta aihepiiristä kirjoitettua:

Opintopsykologi auttaa, kun opinnot takkuavat

Amiskoutsi antaa vauhtia


Jaa sivu eteenpäin


Lue artikkeliin liittyviä aiheita

Mitä mieltä olit artikkelista?

Millaisia ajatuksia tai tunteita juttu herätti? Haluatko lähettää viestin haastatellulle tai jutun tekijälle? Anna risuja tai ruusuja alla olevalla lomakkeella. Arvomme palkintoja palautteen antajien kesken, joten jätä yhteystietosi, mikäli haluat osallistua arvontaan.

Palautelomake (artikkelit)

Aiheeseen liittyvää