Kampanja kannustaa ryhtymään ehdokkaaksi

22.8.22

Syksyn seurakuntavaaleille haetaan näkyvyyttä tänään käynnistyvällä valtakunnallisella mainoskampanjalla. Sosiaalisessa mediassa ja verkossa keskitytään nyt kahden viikon ajan erityisesti ehdokkaiden hakuun.


Teksti: Minna Kolistaja .

Asetu ehdolle sellaisena kuin olet, kannustaa seurakuntavaalien mainoskampanja verkossa ja somessa. Maanantaina 22. elokuuta käynnistyvä kampanja näkyy verkossa ja sosiaalisessa mediassa 4. syyskuuta saakka.

Kampanjassa keskitytään ehdokasrekrytointiin. Ehdokkaaksi pitää ilmoittautua viimeistään 15. syyskuuta.

Seurakunnat saavat tehdä mainoslauseita itsekin

Seurakuntavaalien tunnus ”uskottu toivottu rakastettu” nousee Raamatusta.

– Tällä sloganilla halutaan viestittää, että oletpa millainen tahansa, voit asettua ehdolle ja voit äänestää, sanoo seurakuntavaalien kampanjaviestinnän päällikkö Liisa Toivonen.

Seurakuntavaaleja pidetään esillä painetussa mediassa, sosiaalisessa mediassa ja verkkoviestinnässä mainoksilla, jotka koostuvat kolmesta iskusanasta. ”Uskottu toivottu rakastettu” ei ole viesteistä ainoa. Valmiita kolmen sanan ryppäitä tarjotaan kahdeksan erilaista.

– Lisäksi seurakunnat voivat itse keksiä omia kolmen sanan yhdistelmiään, Toivonen kertoo.

Kolmen sanan kokonaisuuksissa yhden sanan tulee kuvata ihmisen persoonallisuutta tai identiteettiä, johon ihminen voi samaistua. Lisäksi vähintään yhden sanan tulee liittyä jotenkin kirkkoon, jotta mainoskampanja mielletään kirkon kampanjaksi.

Osa seurakunnista jo tarttunut toimeen:

– Espoolainen landelainen jumalainen. Maallinen tavallinen taivaallinen. Ekoilija sekoilija rukoilija – vähitellen näitä rupeaa tulemaan, Toivonen iloitsee.

Kampanjan kohderyhmänä ovat 3055 -vuotiaat

Seurakuntavaalien valtakunnallisen kampanjoinnin kohderyhmäksi on valittu 30–55-vuotiaat kirkkoon myönteisesti suhtautuvat kirkon jäsenet. Ajatteleeko kirkko siis, että muun ikäiset äänestävät seurakuntavaaleissa ilman kampanjointiakin? Tästä ei Liisa Toivosen mielestä ole kyse.

– Ellei kampanjalla ole selkeää kohderyhmää, se ei tavoita ketään. Kohderyhmän rajaus on oleellista siksikin, että kampanjaan varattu budjetti voidaan käyttää mahdollisimman fiksusti.

Toivonen muistuttaa, että elokuussa toteutettava valtakunnallinen kampanja sosiaalisessa mediassa ja verkossa ei ole ainoa seurakuntavaaleja esillä pitävä ponnistus.

– Esimerkiksi nrten aikuisten vaikuttajaryhmä NAVI tekee täysin oman kampanjansa, jolla on tavoitteena saada nuoria ehdokkaiksi ja äänestämään.

Mahdollisuus vaikuttaa kirkon suuntaan

Liisa Toivonen korostaa, että seurakuntavaaleissa valituksi tulleet pääsevät määrittelemään paitsi oman seurakuntansa, myös koko kirkon suuntaan.

– Lähivuosina kirkko tekee isoja linjaratkaisuja. Nyt valittavat luottamushenkilöt ovat valtavan tärkeällä paikalla.

 

Sinustako päättäjä?

  • Verkossa ja somessa 4. syyskuuta saakka näkyvä mainoskampanja keskittyy ehdokasrekrytointiin. Toinen valtakunnallinen mainoskampanja 10. lokakuuta alkaen kannustaa ihmisiä tutustumaan ehdokkaiden vaalikonevastauksiin. Lisäksi pidetään esillä ennakkoäänestysmahdollisuutta.
  • Seurakuntalaisten joukosta valitaan marraskuussa noin 8000 uutta luottamushenkilöä. He päättävät muun muassa siitä, minkälaisia kerhoja pidetään sekä siitä, keitä seurakunnissa autetaan ja miten.
  • Ehdokkaaksi pitää asettua viimeistään 15. syyskuuta. Ehdokkaan tulee olla konfirmoitu seurakunnan jäsen ja lisäksi 18-vuotias viimeistään vaalipäivänä 20.11.2022.
  • Kirkkopalvelut järjestää kaikille avoimia Teams-tapaamisia, joissa käydään läpi muun muassa luottamushenkilön tehtäviä ja vaikutusmahdollisuuksia. Linkit liittymiseen löytyvät ainakin Oulun seurakuntien verkkosivuilta www.oulunseurakunnat.fi/seurakuntavaalit/asetu-ehdolle

Lisätietoa marraskuussa käytävistä seurakuntavaaleista:

https://www.seurakuntavaalit.fi/

https://naviryhma.fi/seurakuntavaalit-2022/

https://www.naviryhma.fi/wp-content/uploads/2021/12/NAVI_ehdokkaan_opas_netti.pdf

https://evl.fi/seurakuntavaalit

 

Lue lisää aiheesta:

Kirkko ja usko Seurakunnat