Onko toimittajan työ rankkaa? – Lapset tenttasivat toimittajaa kouluvierailulla

Oulun kristillisen koulun oppilaat saivat Uutisten viikolla kuulla ja kokeilla, miten jutut syntyvät, kun Rauhan Tervehdyksen päätoimittaja vieraili koulussa.

||

Helmikuun alku on varsinaista mediakasvatuksen teema-aikaa. Viime viikolla vietettiin valtakunnallista Uutisten viikkoa ja parhaillaan on käynnissä Mediataitoviikko.

Uutisten viikko on koulujen ja uutismedioiden yhteinen kampanja ja Mediataitoviikko puolestaan Kansallisen audiovisuaalisen instituutin järjestämä.

Sain kutsun tulla kertomaan Oulun kristillisen koulun oppilaille toimittajan työstä heti Uutisten viikon alkuun. Tällä vierailulla minulle esitettiin myös otsikossa näkyvä kysymys. Mutta siitä lisää myöhemmin.

Täytyy tunnustaa, että tällaista kutsua olen toivonut jo monta vuotta.

 

Täytyy tunnustaa, että tällaista kutsua olen toivonut jo monta vuotta.

 

Rauhan Tervehdyksen toimituksessa vierailee yleensä syksyisin pari lukiolaisryhmää osana Uskonto ja media -kurssiaan. Ennen koronavuosia kävijöitä on ollut Muhokselta saakka. Nykyisin vierailut voidaan hoitaa myös etäyhteyksin.

Olen siis tottunut puhumaan toimittajan työstä ja seurakuntalehden erityispiirteistä täysi-ikää lähestyville nuorille, mutta alakouluikäisistä minulla ei ollut kokemusta.

Oppitunnille sopivassa suhteessa tietoa ja tekemistä

Koulun apulaisjohtaja Petri Ojala lähetti minulle etukäteen toivetta, että kertoisin lapsille, miten juttu syntyy, milloin jutussa olisi hyvä olla kuva ja millainen on hyvä uutiskuva.

Ja kuten arvelinkin, tärkeää on sekin, ettei koko tuntia tarvitse vain istua ja kuunnella, vaan lapset pääsevät myös itse tekemään. Päivitin esittelymateriaalini sen pohjalta, että olen äänessä puolet tunnista, ja loppuajan lapset saisivat tehdä antamaani tehtävää.

Tuumin, että olisi hienoa, jos saisin visiitiltä materiaalia lehdessä ilmestyville Lasten sivuille. Mutta millaista materiaalia? Mikä lapsia kiinnostaa?

 

Mikä lapsia kiinnostaa?

 

Päätin kysyä kotona kolmosluokkalaiselta tyttäreltäni, millaista sisältöä hän haluaisi lukea lehdestä. Innokas keppariharrastaja toteaa heti, että hänestä olisi kiva lukea siitä, mitä muut harrastavat ja minkälaisia harrastuksia ylipäänsä on olemassa.

Ei ollenkaan huono idea. Tuumin, että se on myös näppärästi toteutettavissa, laitan lapset haastattelemaan toisiaan.

Elsi Salovaara esitteli lapsille ja opettajille toimituksen arkea.

Koko koulu on mukana mediataitojen harjoittelussa

Ojala kertoo, että päätös teemaviikkoihin panostamisesta koko kouluna syntyi koulun kulttuurisuunnitelman päivityksen yhteydessä.

Ihan uutta toimittajantyön harjoittelu ei koulussa ole, sillä muutama vuosi sitten ryhmä oppilaita teki koululle kaksi esittelylehteä freelance-toimittajan johdolla.

Tänä vuonna jokainen nelosluokkalainen on aloittanut oman lehden toimittamisen Koululehtikone-alustalle.

Toimittajan tehtävänä on ottaa asioista selvää

Pidän kaksi oppituntia, ensin 3.–4.-luokkalaisille ja sitten 5.–6.-luokkalaisille. Ajankäyttö ei pysy ihan suunnitellussa, sillä puhetta riittää molemmilla tunneilla kolmeksi vartiksi.

Kerron oppilaille, että toimittajan työssä välitetään tietoa, ja siinä tärkeää on rehellisyys ja tasapauolisuus. Väärää tietoa ei saa levittää, ja jos virheitä sattuu, ne pitää oikaista.

Toimittajan tehtävänä on ottaa selvää asioista, ja siksi onkin hyvä kulkea koko ajan ”tuntosarvet pystyssä”, ja huomata mahdollisia jutunaiheita ihan omassa arjessa.

 

Lapsia kiinnostaa se, kuinka minusta tuli toimittaja.

 

Lapsia kiinnostaa se, kuinka minusta tuli toimittaja. Kerron, kuinka olin kirjoittanut sen toiveammatikseni ystäväkirjaan jo kymmenvuotiaana. Tosin välillä minusta piti tulla myös opettaja.

Viitosluokkalainen tyttö viittaa ja kysyy, onko työ rankkaa.

Tunnustan, että joinakin päivinä kiire on melkoinen ja silloin tuntuu rankalta, mutta enimmäkseen työ on mukavaa ja mielenkiintoista.

Haastateltavana oleminen on aika jännää!

Haastateltavana oleminen oli oppilaista mukavaa

Vierailuni jälkeen oppilaat olivat jatkaneet tunnin lopussa saatua tehtävää haastatella kaveria. Petri Ojala kertoo jälkikäteen, että lasten mielestä oli ollut mukavaa olla haastateltavana.

Harrastukset olivat hänen huomionsa mukaan sopivan lavea, mutta läheisesti oppilaiden elämänpiiriin kuuluva aihe. Kannatti kysyä asiantuntijalta!

Julkaisemme oppilaiden tekemiä haastatteluja tulevissa lehdissä.


Jaa sivu eteenpäin


Lue artikkeliin liittyviä aiheita

Mitä mieltä olit artikkelista?

Millaisia ajatuksia tai tunteita juttu herätti? Haluatko lähettää viestin haastatellulle tai jutun tekijälle? Anna risuja tai ruusuja alla olevalla lomakkeella. Arvomme palkintoja palautteen antajien kesken, joten jätä yhteystietosi, mikäli haluat osallistua arvontaan.

Palautelomake (artikkelit)

Aiheeseen liittyvää