Changemaker ei halua syyllistää yksilöitä ylikulutuksesta
Kirkon Ulkomaanavun nuorisojärjestö Changemaker haluaa nostaa esiin länsimaalaisten ylikulutukseen liittyviä ongelmia ja vaatii E kestä! -kampnjassa toimia päättäjiltä.
Kirkon Ulkomaanavun nuorisojärjestö Changemaker käynnistää Maailma kylässä -festivaaleilla ylikulutuksen vastaisen Ei kestä! -kampanjansa.
Changemaker vaatii päättäjiltä toimia, joilla voitaisiin puuttua ylikulutukseen ja ohjata suomalaisten arkea kohti kestävämpää elämäntapaa. Kampanjan tavoitteena on nostaa esiin rakenteellinen muutos, jonka kautta ylikulutukseen voidaan vaikuttaa paljon laajemmin kuin vaikuttamalla yksilöiden kulutuskäyttäytymiseen.
– On vaikeaa muuttaa omaa kulutuskäyttäytymistään, jos tuotteet ovat lähtökohtaisesti huonolaatuisia tai kestävistä tuotteista joutuu maksamaan korkean hinnan. Siksi katseet tulisi kohdistaa tuotantoketjun alkupäähän, jossa ongelmat syntyvät, toteaa Changemakerin tiimin kampanjavastaava Sini Al-Fraidawi.
Ylikulutukseen vaikuttaa muun muassa se, että monet tuotteet ovat heikkolaatuisia.
Ylikulutukseen vaikuttaa muun muassa se, että monet tuotteet ovat heikkolaatuisia. Ongelma on mahdollisimman suuriin voittoihin pyrkivässä tuotannossa, jossa suurta osaa tavaroista ei enää tehdä kestämään vuosia tai vuosikymmeniä ja tuote on helpompi ja halvempi vaihtaa uuteen kuin korjata.
Ilmiö näkyy esimerkiksi vaatteissa. Elektroniikkatuotteissa voittoa pyritään tuottamaan siten, että niistä tehdään vaikeasti korjattavia tai lopettamalla vanhempien mallien ohjelmistopäivitykset. Kuluttajan on siis pakko sopeutua nopeaan tuotantotahtiin. Lisäksi kulttuuriset tekijät, kuten muoti ja jatkuvasti vaihtuvat trendit lisäävät haluamme kuluttaa yhä nopeammin.
Kuluttajan on siis pakko sopeutua nopeaan tuotantotahtiin.
Ei kestä -kampanjallaan Changemaker haluaa nostaa ylikulutuksen esiin nimenomaan rakenteellisena ongelmana ja vaatii siksi ensisijaisesti päättäjiltä toimia.
Changemakerin vaatimuksiin sisältyvät muun muassa lain säätämien minimitakuiden pidentäminen, haitallisista tai huonolaatuisista materiaaleista valmistettujen tuotteiden verotuksen nostaminen ja korjauspalveluiden verotuksen laskeminen, yritystukien muuttaminen 100-prosenttisen kestäviksi ja fossiilisten polttoaineiden tuista luopuminen.
Näiden rakenteellisten muutosten lisäksi Changemaker haluaa edistää kulttuurista muutosta ja nostaa esiin elämäntapaa, jossa tyydytystä ei jatkuvasti haeta kuluttamisen kautta. Kestämätön tavaran ja talouskasvun tavoittelu ei edistä ihmisten onnellisuutta ja on lisäksi tuhoisaa ympäristölle ja yhteiselle maapallollemme.
Jaa sivu eteenpäin
Lue artikkeliin liittyviä aiheita
Mitä mieltä olit artikkelista?
Millaisia ajatuksia tai tunteita juttu herätti? Haluatko lähettää viestin haastatellulle tai jutun tekijälle? Anna risuja tai ruusuja alla olevalla lomakkeella. Arvomme palkintoja palautteen antajien kesken, joten jätä yhteystietosi, mikäli haluat osallistua arvontaan.