Oululaisopiskelijat: Uskonnonopetuksessa vaalitaan vakaumuksien kunnioittamista
Uskonnot ovat läsnä modernissa maailmassa ja niiden kannattajamäärät kasvavat globaalisti. Tästä Madetojan lukion uskonnonopetukseen osallistuvat haluavat olla selvillä.
Opettaja Laura Kemppainen sekä oppilaat Lilja Oikarinen ja Vilja Peltokorpi kertovat, mitä uskonnonopetus lukiossa ei ole nykypäivänä.
Se ei ole tunnustuksellista eikä tuputtavaa. Uskonnontunneilla ei laiteta uskontoja ja maailmankatsomuksia paremmuusjärjestykseen.
Opettaja tarkentaa vielä, ettei uskontoja tarkastella ensisijaisesti kritiikin kautta, mutta niiden lieveilmiöistä ei vaieta.
Oikarinen ja Peltokorpi kokevat, että uskonnonopetus on turvallinen aine riippumatta opiskelijan omasta vakaumuksesta.
Heidän mukaansa uskonnontunneilla toistuu ajatus erilaisten vakaumusten yhtäläisestä kunnioituksesta.
– Kaikissa maailmankatsomuksissa on jotain hyvää. Tämä selviää ainakin, kun uskontoja tarkastelee oppijärjestelmän sijaan arjen tasolta: millaisena uskonto näkyy ihmisten jokapäiväisessä elämässä ja esimerkiksi heidän juhlakulttuurissaan, Vilja ja Lilja sanovat.

Madetojan lukion uskonnontunneilla luotetaan siihen, että uskontolukutaito auttaa ymmärtämään uskontoja ja niiden vivahteita: mitä kaikkea uskonnot ovat ja voivat olla, ja miten ne vaikuttavat yhteiskunnassa.
Yksi uskonto monta sisältöä
Madetojan musiikkilukion opiskelijat kertovat saaneensa uskonnontunneilta eväitä elämäänsä varten.
– Uskontojen sisällöt ovat hyvin moninaiset: yhden uskonyhteisön sisällä voi olla monenlaista todellisuutta, Lilja kertoo yhden esimerkin, mitä on oppinut.
– Tämä tekee uskonnot inhimillisiksi ja lähestyttävimmiksi, opiskelijat toteavat.
Lilja pitää uskonnonopetusta tärkeänä, sillä uskonnot ja niistä kumpuavat arvot vaikuttavat yhteiskunnassa monin tavoin.
– Yhdysvaltojen presidentinvaaleissa puhuttiin uskonnon merkityksestä lopputulokseen. Ukrainan sota on herättänyt kysymään, miten uskonto liittyy konfliktiin.
Vilja kertoo, että on kiinnostunut selvittämään, millä tavoin uskonnot näkyvät taiteessa ja musiikkissa.
– Totta kai olen miettinyt myös, mihin itse uskon.
Laura Kemppaisen mukaan uskonnonopetuksen hyödyllinen anti on taito nähdä uskontojen tärkeys ihmisille riippumatta, jakaako itse samaa katsomusta heidän kanssaan.
Pyhistä paikoista, naisten asemasta ja manaamisesta
Suomen Uskonnonopettajain liiton puheenjohtaja, Tampereen yliopiston normaalikoulussa työskentelevä Tuovi Pääkkönen on vastikään tehnyt lukion ykkösluokkalaisten kanssa ryhmätöitä muun muassa Lähi-idän uskontojen riiteistä, pyhistä paikoista, ruokakulttuureista sekä etiikasta.
– Käsittelimme myös uskonnollista pukeutumista ja naisen asemaa, hän kertoo.
– Lukion kakkosluokkalaisten kanssa olemme selvitelleet, millaisena kristinusko ilmenee Afrikassa ja Etelä-Amerikassa. Puhuimme kristinuskon suhteesta rahaan sekä eksorkismista eli henkien manaamisesta.
Opetus- ja kulttuuriministeriössä on selvitetty viime vuoden aikana uskonnon ja elämänkatsomustiedon uudistamistarpeita.
Kun ratkaisuja tehdään, Pääkkösen mukaan tulisi muistaa, että uskontojen kannattajamäärät kasvavat globaalisti, vaikka Suomessa tilanne on toisenlainen.
– Suomessakin hengellisyys ja henkisyys löytävät uusia uomia, vaikka ne eivät sitoutuisikaan enää kirkkoon. Näitä asioita on hyvä tarkastella katsomusopetuksessa.
– Nuoret tarvitsevat dialogitaitoja ja kykyä käydä eettistä keskustelua. Ja sitä osaamista meidän pitää heille tarjota.
Uskonnonopetuksen hyödyllinen anti on taito nähdä uskontojen tärkeys ihmisille riippumatta, jakaako itse samaa katsomusta heidän kanssaan.
Tuovi Pääkkönen
Faktaa uskonnonopetuksesta:
- Selvitys katsomusaineiden opetuksen nykytilasta ja uudistamistarpeista valmistui tänä keväänä. Siinä on esillä tavoite, että elämänkatsomustiedon opetus avattaisiin lukiossa myös evankelisluterilaiseen kirkkoon kuuluville opiskelijoille.
- Oman uskonnon opetus tarkoittaa sitä, että oppilas osallistuu oman uskontokuntansa mukaiseen opetukseen tai uskontokuntaan kuulumattomana elämänkatsomustiedon opetukseen.
- Uskonnonopetus on tunnustuksetonta. Uskonnonopetuksen tehtävänä on antaa oppilaille laaja uskonnollinen ja katsomuksellinen yleissivistys.
- Oppilaita ohjataan kriittiseen ajatteluun sekä tarkastelemaan uskontoja ja katsomuksia analyyttisesti eri näkökulmista.
- Opettajat koulutetaan yliopistossa. Opetuksessa hyödynnetään teologista ja uskontotieteellistä tutkimusta.
Lähteena muun muassa Suomen uskononopettajain liiton verkkosivut.
Jaa sivu eteenpäin
Lue artikkeliin liittyviä aiheita
Mitä mieltä olit artikkelista?
Millaisia ajatuksia tai tunteita juttu herätti? Haluatko lähettää viestin haastatellulle tai jutun tekijälle? Anna risuja tai ruusuja alla olevalla lomakkeella. Arvomme palkintoja palautteen antajien kesken, joten jätä yhteystietosi, mikäli haluat osallistua arvontaan.