Paleface juhlii synttäreitä Taustatarinaklubilla
Taustatarinaklubin kevätkauden paketoiva Paleface lupaa, että keikalla kuullaan laaja läpileikkaus artistin tuotannosta.
Jos on ehtinyt reilun parinkymmenen vuoden aikana julkaista hengästyttävän määrän musiikkia, suomentaa teatterinäytelmiä ja kirjoja, kirjoittaa pari tietokirjaa ja toimia suomalaisen rap-skenen pioneerina ja suunnannäyttäjänä, onko enää mitään tavoiteltavaa?
– Aina pitää olla unelmia! Muuten ihminen kyynistyy ja muuttuu tylsäksi aikuiseksi, Karri ”Paleface” Miettinen naurahtaa.
Historia, yhteiskunta ja identiteettimme rakentuvat sanoista. Sen takia ne ovat niin voimakkaita.
Kuten Palefacen ansioista käy ilmi, musiikki, kieli ja sanat ovat hänen työnsä ydin. Suhdettaan kirjoittamiseen hän kuvaa kokonaisvaltaiseksi.
– Kirjoittaminen on niin iso osa olemistani, että en oikein pysty erottamaan itseäni ja sitä enää toisistaan.
– Ihminen selittää sanojen avulla oikeastaan kaiken, mitä ympärillä tapahtuu. Historia, yhteiskunta ja identiteettimme rakentuvat sanoista. Sen takia ne ovat niin voimakkaita, hän pohtii.
Paleface kertoo kirjoittavansa muistiinpanoja päivittäin. Huomioiden ei tarvitse olla isoja: ne voivat olla esimerkiksi ilmiöitä, hauskoja ilmaisuja tai käsitteistöä.
Yksittäisistä sanoista syntyy parhaimmillaan ideoita, joita kohti voi lähteä kulkemaan musiikillisesti.
Marginaalista valtavirtaan
Muusikkona Paleface on itseoppinut. Musiikilliset juurensa hän sijoittaa hyvinkääläiseen, englanninkieliseen leikkikouluun, jossa hän oppi englannin kielen.
– Kun nuorena sitten kuulin ensimmäisiä kertoja amerikkalaista räppiä, ymmärsin, mistä artistit kertoivat. Tällä on ollut valtava merkitys mun uralle.
– Jos rap-kulttuuria ajattelee, mun sukupolvella ei ollut oikein mitään tapaa kouluttautua alalle.
Tänäkään päivänä räppäriksi ei varsinaisesti valmistuta mistään. Paleface kuitenkin tietää, että esimerkiksi Pop & Jazz -konservatoriossa opiskelee tekijöitä, jotka ovat täysipainoisia räppäreitä. Lisäksi kahdessa eri ammattiopistossa on tarjolla hip hop- ja rap-opintoja.
Tämä kertoo artistin mielestä siitä, että rap-musiikista on tullut merkittävää. Se, mikä vielä Palefacen uran alussa oli undergroundia ja marginaalissa, on nykyisin valtavirtaa.
– Kirjoitin itse pari vuotta sitten Kolmetoista kertaa kovempi – Räppärin käsikirja -nimisen kirjan. Teos syntyi ehkä juuri siksi, että aiheesta kiinnostuneille olisi olemassa jotakin aineistoa ja sanastoa.
Pappilassa kuullaan monipuolista musiikkia
Paleface keikkailee Taustatarinaklubilla 46-vuotissyntymäpäivänään. Soolona Vanhassa pappilassa esiintyvä artisti kertoo, että keikalla on luvassa sekä akustista musiikkia että räppäämistä biittien tahtiin. Musiikillisesta kattauksesta tulee laaja.
Keikalla saattaa ehkä myös oppia jotakin uutta.
– Settilistassa on biisejä myös Laulava Unioni -yhtyeeltä, jonka kanssa versioimme vanhoja amerikansuomalaisia lauluja.
Mukaan mahtuu myös Palefacen vanhempaa tuotantoa sekä kenties jotakin ennen kuulematonta.
– Ajattelin avata keikalla biisien taustoja. Mua kiinnostaa musiikin juuret, ja se, minkä takia musiikkia ja lauluja on tehty vuosien mittaan. Keikalla saattaa ehkä myös oppia jotakin uutta, hän vinkkaa.
Palataan vielä hetkeksi niihin kyynistymistä estäviin unelmiin. Mitä ne ovat?
– Haluaisin kirjoittaa hyvän romaanin. Näyttämötaide kiinnostaa myös kovasti: olisi hienoa, jos pystyisin ottamaan vielä joskus aikaa sille, että saisin kirjoittaa näyttämöensi-illan.
Yksi biisi voi muuttaa elämän
Paleface on operoinut Suomen musiikkikentällä neljällä eri vuosikymmenellä. Suurimmat muutokset näkyvät artistin mukaan musiikin tietynlaisessa portinvartijuudessa.
Palefacen uran alkuaikoina tekijät lanseerattiin perinteisen printtimedian, television ja radion välityksellä. Nyt artisti voi nousta esimerkiksi Spotify-listaykköseksi ilman, että se näkyy millään tavalla perinteisissä medioissa.
– Vaikka musiikin suoratoistopalvelut ovat itseohjautuvia, ja ihmiset voivat valita siellä vapaasti, mitä musiikkia he kuluttavat, on sielläkin portinvartijoita päättämässä siitä, ketkä pääsevät soittolistojen kärkisijoille.
Artisti saa yhdestä striimauksesta karkeasti laskettuna noin 0,35 senttiä, joka jaetaan biisintekijöiden ja levy-yhtiön kesken.
Toinen oleellinen muutos Palefacen mielestä on se, että alan ansaintalogiikka on kääntynyt päälaelleen. Aiemmin levy-yhtiöt pystyivät laskemaan artistin levymyynnin varaan, ja kaikki artistinen toiminta perustui fyysisten äänitteiden myyntiin.
Nykyiset striimikorvaukset jäävät todella pieniksi yksittäisen kappaleen osalta.
– Artisti saa yhdestä striimauksesta karkeasti laskettuna noin 0,35 senttiä, joka jaetaan biisintekijöiden ja levy-yhtiön kesken. Tämä on hurja lukema siihen verrattuna, mikä vaikutus yhdellä yksittäisellä biisillä voi olla: se voi parhaimmillaan muuttaa jonkun ihmisen elämän.
Paleface esiintyy Taustatarinaklubilla Oulun Vanhassa pappilassa (Asemakatu 6) sunnuntaina 21. huhtikuuta. Ovet avataan yleisölle kello 15.40, keikka alkaa kello 16.
Jaa sivu eteenpäin
Lue artikkeliin liittyviä aiheita
Mitä mieltä olit artikkelista?
Millaisia ajatuksia tai tunteita juttu herätti? Haluatko lähettää viestin haastatellulle tai jutun tekijälle? Anna risuja tai ruusuja alla olevalla lomakkeella. Arvomme palkintoja palautteen antajien kesken, joten jätä yhteystietosi, mikäli haluat osallistua arvontaan.