Tuiran seurakunta tarjoaa syksyn aikana keskusteluapua messujen yhteydessä: "Tarkoituksena on saada yhteys auki heihin, jotka kaipaavat tukea keskustelun muodossa"
Tuiran seurakunta rantauttaa diakoniatyön messuihin matalan kynnyksen keskusteluavun muodossa.

Tuiran seurakunta tarjoaa syksyllä matalan kynnyksen keskusteluapua kolmen eri messun yhteydessä.
Ajatuksena on, että seurakuntalainen voi halutessaan jäädä messun jälkeen kirkkosaliin keskustelemaan mieltä painavista asioista kirkon työntekijän kanssa.
– Keskusteluaikaa on varattu noin 15 minuuttia per henkilö. Mikäli aika ei riitä, asiakkaalle voidaan varata pidempi vastaanottoaika esimerkiksi seuraavalle viikolle. Tarkoituksena on saada yhteys auki heihin, jotka kaipaavat tukea keskustelun muodossa, Tuiran seurakunnan johtava diakonian viranhaltija Heli Mattila kertoo.
Seurakuntalaisia tiedotetaan keskusteluavun mahdollisuudesta messun aikana.
Elämän monimutkaiset ongelmat
Matalan kynnyksen keskusteluapua tarjottiin Tuiran seurakunnassa kertaluontoisesti viime vuonna sekä kuluvan vuoden keväällä.
Mattilan mukaan idea messujen yhteydessä tapahtuvaan keskusteluun nousi hankkeesta, jonka yhtenä kehittämiskohteena oli jumalanpalveluselämä.
Moni kaipaa kuuntelijaa, kun elämässä on meneillään vaikeita asioita.
Toiveena oli tuoda messuihin enemmän diakonista sisältöä.
– Perinteinen diakoniatyön auttamismuoto on yleensä jollakin tavalla konkreettinen, esimerkiksi ruoka tai muu tarjottava. Tänä päivänä ihmisillä on kuitenkin etenkin diakoniatyön näkökulmasta paljon monimutkaisia ongelmia. Moni kaipaa kuuntelijaa, kun elämässä on meneillään vaikeita asioita.
Keskusteluapua antavat kirkon työntekijät, jotka ovat sielunhoidon ammattilaisia.
Syksyn aikana ihmisiä kohtaamassa ovat Mattilan lisäksi seurakuntapastori Jonna Piirainen sekä diakoniatyöntekijä Raija Yrjölä.
Aihe on vapaa
Mattilan mukaan aikaisemmissa matalan kynnyksen keskusteluissa ovat korostuneet etenkin ihmissuhdeongelmat.
Juttelemaan voi tulla kuitenkin mistä aiheesta tahansa, eikä koko varttia ole pakko käyttää.
Meillä on aina vaitiolovelvollisuus.
– Messujen jälkeen on usein tarjolla kirkkokahveja, joiden aikana ihmiset hakeutuvat keskustelemaan seurakunnan työntekijöiden kanssa. Haluamme tarjota tilan myös syvällisemmälle ja yksityisemmälle keskustelulle. Lyhyempikin kohtaaminen onnistuu, jos mielessä on esimerkiksi jokin mieltä askarruttava kysymys, Mattila muotoilee.
Hän muistuttaa, että matalan kynnyksen keskusteluapu ei ole psykoterapiaa.
– Messujen yhteydessä annettava keskusteluapu vertautuu samanlaiseen sielunhoidolliseen keskusteluun, jota käymme jokapäiväisessä työssämme asiakkaiden kanssa. Meillä on aina vaitiolovelvollisuus.
Apua tarpeen ja tilanteen mukaan
Diakoniatyön asiakkailta tulee Mattilan mukaan tasaisesti palautetta siitä, että julkisen puolen palveluihin on vaikea päästä.
Vaikka diakoniatyön asiakkuus koskee yleisimmin ihmisen taloudellista tilannetta, puhumisen tarve nousee usein vastaanottoajalla keskiöön.
Tarvittaessa asiakkaalle voidaan varata uusi vastaanotto- tai kotikäyntiaika.
Mattila kiittelee Tuiran hyvinvointikeskusta, jonka kanssa yhteistyö on ollut soljuvaa jo useamman vuoden ajan.
– Heiltä ohjautuu meille asiakkaita, jotka hyötyvät antamastamme keskusteluavusta ja toisaalta ihmisiä, joilla voi olla mielen päällä jokin hengellinen kysymys.
– Me puolestamme ohjaamme asiakkaita hyvinvointikeskuksen palveluiden piiriin, jos asiakas tarvitsee selkeästi terveydenhuollon ammattilaisen apua. Asiantuntijoiden on hyvä tietää rajansa ja tunnistaa, mitä pystyy kussakin tilanteessa tekemään.
Keskusteluapua on tarjolla seuraavien messujen yhteydessä:
Su 17.8. klo 12 Tuiran kirkko
Su 7.9. klo 12 Pyhän Tuomaan kirkko
Su 19.10. klo 12 Pateniemenrannan seurakuntakoti Ankkuri
Muista myös tämä: Kirkon keskusteluapu
- Palveleva puhelin toimii joka päivä kello 18-24 numerossa 0400 221 180. Puhelimeen vastaavat päivystäjät ovat vaitiolovelvollisia, koulutettuja vapaaehtoisia ja kirkon työntekijöitä.
- Kirkon keskusteluavun chat on valtakunnallinen palvelu, joka on avoinna maanantaista perjantaihin kello 16–20.
- Palvelevan nettikirjeen kautta tavoitat päivystäjän, vaikka puhelimessa tai chatissa olisi ruuhkaa. Kirjoittaa voi milloin vaan, vastauksen saa muutaman päivän kuluessa. Nettikirjeen avulla päivystäjän kanssa voi käydä myös pidempää keskustelua kirjeenvaihtona.
- Lisätietoja löydät täältä.
Jaa sivu eteenpäin
Lue artikkeliin liittyviä aiheita
Mitä mieltä olit artikkelista?
Millaisia ajatuksia tai tunteita juttu herätti? Haluatko lähettää viestin haastatellulle tai jutun tekijälle? Anna risuja tai ruusuja alla olevalla lomakkeella. Arvomme palkintoja palautteen antajien kesken, joten jätä yhteystietosi, mikäli haluat osallistua arvontaan.