Gospel-illassa kuultiin lähetyslentäjien työstä

Gospel & Flight -lauluvihkosesta löytyvät tilaisuuksien laulut ja nuotit. Kansikuvassa lauluiltojen suojelija Pekka Simojoki.

Valtakunnallisesti seurakunnissa järjestettävät Gospel & Flight -lauluillat ovat matalan kynnyksen lauluiltoja, joiden suojelijana toimii muusikko Pekka Simojoki.

Iltoihin tohtii tulla laulamaan, vaikkei kuorolaiseksi rohkenisikaan. Samalla voi tukea lähetystyötä maailmalla, sillä lauluilloissa kerätään kolehdit MAF:n (Mission Aviation Fellowship) työn hyväksi.

Kristillinen MAF-järjestö perustettiin vuonna 1945 ja se operoi 120 lentokonetta maailman syrjäisimmillä ja köyhimmillä alueilla, jotka samalla ovat myös turvattomia ja vaikeakulkuisia alueita.

Yhdessä laulettavien laulujen taivaaseen ja lentämiseen liittyvät sanat ja sävelet löytyvät illoissa käytettävästä Gospel & Flight -lauluvihkosesta.

Vaalassa lauluilta järjestettiin 20. maaliskuuta. Lauluillan juonsi lähetyssihteeri Merja Kantola, joka järjesti illan kanttori Taru Ängeslevän kanssa. Säestäjänä toimi Risto Vähäsarja. Mukana illassa olivat myös kirkkokuorolaiset kuin rippikoululaiset.

Laulamisen välissä kuultiin koskettavia tilanteita lähetyslentäjien rohkeasta ja uhrautuvasta toiminnasta, jonka avulla on pelastettu myös ihmishenkiä.

Osallistujat pääsivät katsomaan videon lähetyslentäjä Iisakki Saaren työstä Etelä-Sudanissa ja kuulivat eläkkeellä olevan lähetystyöntekijä Johannes Heinolan kertomia omakohtaisia kokemuksia työvuosiensa ajalta Afrikasta.

– Evankeliumi tarvitsee joskus siivet päästäkseen kohtaamaan ihmisiä ja monenlainen avustamistoiminta tarvitsee työntekijöiden ja tarvikkeiden kuljettamista. Samoin syrjäisiltä seuduilta, kaukaa tiettömien taipaleiden takaa kuljetetaan sairaustilanteissa potilaita ja heidän läheisiään hoidon piiriin. Olemattomien teiden vuoksi hoidon saanti on usein mahdotonta ilman lentokonetta ja samoin vaikkapa kaivojen rakentaminen viivästyy kovasti, Heinola kertoi.

– Välillä lennettiin myrskyssä, välillä helteessä ja joskus yön pimeydessä valottomien kenttien löytäminen oli haasteellista. Päivän valossa kone lähestyy kenttää, tekee sen ympärillä kierroksen tarkistaen, ettei lehmiä, antilooppeja tai isompia kiviä ole alueella, ja laskeutuu vasta sitten, Heinola muisteli.

Illan päätteeksi aluekappalainen Jaakko Nuutila piti hartauden.


Jaa sivu eteenpäin


Lue artikkeliin liittyviä aiheita

Mitä mieltä olit artikkelista?

Millaisia ajatuksia tai tunteita juttu herätti? Haluatko lähettää viestin haastatellulle tai jutun tekijälle? Anna risuja tai ruusuja alla olevalla lomakkeella. Arvomme palkintoja palautteen antajien kesken, joten jätä yhteystietosi, mikäli haluat osallistua arvontaan.

Palautelomake (artikkelit)

Aiheeseen liittyvää