Caritas ryhtyy tarjoamaan kauppa- ja juttuapua ikäihmisille

Oululainen sosiaali- ja terveyspalveluja tarjoava Caritas on käynnistänyt asiointi- ja soittojelppi -palvelun. Jelpistä seniorikansalainen voi kysyä kauppa-apua tai saada itselleen juttukaverin. Uuden palvelun tarve tuli ajankohtaiseksi koronapandemian myötä.

|
Ikäihmisten vapaaehtoinen auttaminen kauppa-asioiden hoitumiseksi saa lisäkäsiä Caritaksen uudesta palvelusta.

Oululaisessa Caritaksessa vapaaehtoistyö on tuttu asia. Koronatilanteessa säätiön vapaaehtoistoiminta on laajentumassa kauppa-avuksi niille ikäihmisille, joilla ei ole omaisia tai kotihoitoa auttamassa. Vapaaehtoisten voimin ryhdytään tarjoamaan ikäihmisille myös juttuseuraa puhelimessa.

Palvelu on saanut nimekseen asiointi- ja soittojelppi.

Caritaksen projektikoordinaattori Matleena Keränen kertoo, että parhaillaan toiminnan käynnistymiseksi etsitään vapaaehtoisia.

Keräsen mukaan uusi palvelu on tarkoitettu aluksi  70 vuotta täyttäneille oululaisille. Ikälinjaus perustuu hallituksen toimintaohjeeseen, jonka mukaan yli 70-vuotiaiden on hyvä pysyä  kotona viruspandemian vuoksi.

Keräsen mukaan asiointiapu kauppa-asioiden sujumiseksi on kehitetty turvalliseksi ja luotettavaksi.

– Olemme kysyneet hyviä käytäntöjä muun muassa Caritaksen kotihoidosta. Olemme muokanneet tapoja, joilla kauppa-avussa voidaan noudattaa hyvää hygieniaa. Turvallisuutta vaalimme sillä, että vapaaehtoiset, joita palvelussa käytämme, ovat entuudestaan meille tai yhteistyökumppaneillemme tuttuja.

Tuiran kirkkoherra, yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Niilo Pesonen kertoo, että Oulun seurakunnat valmistelevat parhaillaan mukaan lähtemistä Caritaksen asiointi- ja soittojelppiin.

 

Matleena Keränen on tiiviisti mukana Caritaksen uudessa palvelussa.

”Helpottaisiko, jos saisit puhua jollekulle”

Diakoniajohtaja Marja-Leena Tahkolan mukaan asiointipalvelun lisäksi Caritaksessa pidetään tärkeänä sitä, että kotona olevat ikäihmiset voivat halutessaan purkaa omaa mieltään paitsi ammattiauttajalle myös vapaaehtoiselle tai jollekulle toiselle seniorille. Siksi uuteen palveluun kuuluu lisänä soittojelppi.

– Haluamme rohkaista ikäihmisiä soittamaan toisilleen, jos hyviä soittokaveruksia vain löytyy palvelumme avulla. Ihmisten yhdistäminen olisi hienoa.

Tahkolan mielestä soittojelppi ei tarkoita pelkästään koronasta puhumista. Juttukaverin kanssa voi keskustella muistakin aiheista, mikä sekin on tärkeää jaksamisen kannalta.

Tahkola halusi omalta osaltaan kiirehtiä Caritaksen uuden toiminnan kehittämistä, koska uskoo, että juuri konkreettiset teot lähimmäisen hyväksi luovat  parhaiten toivoa ihmisten pariin.

– Pelkkä puhe toivon säilyttämisen tärkeydestä käsillä olevassa ajassa ei yksistään kanna. Toivo tulee arjen hyvistä teoista, joita vapaaehtoiset ryhtyvät nyt tekemään. Uuden palvelumme myötä teemme sitä, mihin presidentti Sauli Niinistö on meitä kaikkia kehottanut. Pidämme yllä henkistä läheisyyttä, vaikka joudumme korona-aikana ottamaan toisiimme fyysistä etäisyyttä.

Caritaksen palvelusta kerrotaan lisää 26.3. ilmestyvässä Rauhan Tervehdyksessä. Lehdessä on myös laajempi Marja-Leena Tahkolan haastattelu.

Asiointi- ja soittojelpistä voi tiedustella arkipivinä kello 7–15 Matleena Keräseltä, p. 044 4684201.


Jaa sivu eteenpäin


Lue artikkeliin liittyviä aiheita

Mitä mieltä olit artikkelista?

Millaisia ajatuksia tai tunteita juttu herätti? Haluatko lähettää viestin haastatellulle tai jutun tekijälle? Anna risuja tai ruusuja alla olevalla lomakkeella. Arvomme palkintoja palautteen antajien kesken, joten jätä yhteystietosi, mikäli haluat osallistua arvontaan.

Palautelomake (artikkelit)

Aiheeseen liittyvää