Hintan koulumummosta tuli viikoksi joulumuori
Kouluihin kaivataan lisää turvallisia aikuisia. Helena Ylimaula on koulumummona oululaisella Hintan koululla.
Oululaisen Hintan koulun kirjastossa on hämärää. Valot palavat eteisaulan lisäksi vain pienessä lukusopessa. Pienessä kyltissä lukee Joulumuorin tarinatupa.
Helena Ylimaula istuu itse tehty tonttulakki päässään keinutuolissa. Sylissään hänellä on Elsa Beskowin kirja Petterin ja Lotan joulu.
Pian luokanopettaja Ulla Malmipuro saapuu kakkosluokkalaisten kanssa. Oppilaat asettautuvat istumaan pienen katsomon kolmelle riville.
Joulumuori toivottaa kaikki tervetulleeksi tarinatupaan ja kertoo, että pian kuullaan joulunvietosta yli sadan vuoden takaa.
Ylimaulan lukiessa satua opettaja näyttää vieressä lapsille kirjan kuvituksia. Lapset kuuntelevat keskittyneesti. Parikymmentä minuuttia kestävät tarinatuvat onkin mitoitettu lasten keskittymiskykyä ajatellen.
Helena Ylimaulalle Hintan koulu on tullut tutuksi syksyn aikana, sillä hän on toiminut siellä vapaaehtoisena koulumummona.
– Tarjouduin tehtävään kuultuani Etelä-Suomessa rehtorina toimivalta tyttäreltäni, että kouluissa on tarvetta ylimääräisille aikuisille. Lapsilla on kova aikuisten ikävä.
Lapsilla on kova aikuisten ikävä.
Koulut eivät olleet Ylimaulalle ympäristönä outoja, sillä työvuosinaan seurakunnan lähetyssihteerinä hän kiersi niitä niin Rovaniemellä kuin Oulun seudulla.
Koulumummo on päässyt mukaan lasten lukutaidon edistämiseen, mikä tuntuu Ylimaulasta erityisen hyvältä. Hän on lukenut aikanaan omille lapsilleen ja lukee nyt myös seuraavalle sukupolvelle.
Hintan koulussa on käytössä Lukeva koulu -malli, joka on osa kansallista lukutaitostrategiaa. Tavoitteena on innostaa ja kannustaa kouluja lukutaidon parantamiseen koko kouluyhteisön kanssa.
Koulumummona Helena Ylimaula on päivystänyt torstaisin koulun kirjastossa. Silloin lukujärjestyksessä on pitkä lukuvälitunti, jonka aikana eri luokka-asteet vuorollaan käyvät lukemassa.
Hän on päässyt mukaan myös ekaluokkalaisten tunnille auttamaan lukutaidon sisälle pääsyssä.
On aivan ihana asia, että meillä on olemassa koulumummo.
– On aivan ihana asia, että meillä on olemassa koulumummo, kiittelee Ulla Malmipuro, joka on toinen koulun kirjasto-opettajista.
Idea joulumuorin tarinatuvasta syntyi koulun opettajien kahdeksanhenkisessä Lukeva koulu -tiimissä. Kokemus on ollut erittäin positiivinen.
– Lapset jaksavat kuunnella todella hyvin, molemmat kiittelevät.
Niin myös tällä kertaa. Lapset myös seuraavat tarinaa. Kun eteen tulee nykymaailmassa harvinaisempia sanoja kuten kalossi, miilu tai tinkimaito joulumuori kysyy, tietävätkö he mistä on kyse. Ja aina joku käsi nousee.
Kun satu loppuu, joulumuori kiteyttää sen opetuksen: Joulun suurin ilo on se, että me saamme antaa toisillemme lahjoja.
Jaa sivu eteenpäin
Lue artikkeliin liittyviä aiheita
Mitä mieltä olit artikkelista?
Millaisia ajatuksia tai tunteita juttu herätti? Haluatko lähettää viestin haastatellulle tai jutun tekijälle? Anna risuja tai ruusuja alla olevalla lomakkeella. Arvomme palkintoja palautteen antajien kesken, joten jätä yhteystietosi, mikäli haluat osallistua arvontaan.